Huis kopen grootmoeder na overlijden

Xavanny
Topic Starter

Huis kopen grootmoeder na overlijden

#1 , 10 apr 2016 16:09

Beste,

Wij zitten met enkele vragen ivm het erfrecht. Wij zijn sinds vier jaar eigenaar van ons huis, aangezien we veel last hebben van een drukke baan en het huis inmiddels te klein is geworden (dochters), willen we op termijn iets anders kopen.

Wanneer mijn grootmoeder overlijdt en mijn moeder haar huis erft, zouden wij dat van haar willen kopen. Hoe kan dit zo goedkoop mogelijk? Voor mijn moeder is alles ok zolang zij er 150.000 euro van overhoudt. Het huis is wellicht 300.000 waard. Ik heb ook nog een broer die onze familie al minstens 10 jaar niet meer gezien heeft en momenteel nog een paar jaar in de gevangenis zit, hij zou normaal niets mogen krijgen van het huis van de grootmoeder. Mijn moeder heeft geen broers of zussen. Kan ze best al iets schenken of gewoon via erfenis? Mag zij in een testament schrijven dat ik de helft erf, is dit geldig? Of zijn er betere manieren?

Hoe kunnen we mijn grootmoeder haar huis zo goedkoop mogelijk kopen met zo weinig mogelijk erfeniskost?

Alvast bedankt voor jullie mening!

MVG, Xavi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 10 apr 2016 16:57

Iedereen mag één kindsgedeelte toewijzen aan een persoon naar keuze.

Als uw grootmoeder slechts één erfgenaam heeft (uw moeder) mag ze één kindsgedeelte toewijzen aan wie ze wil.
In dit geval mag grootmoeder dan 50% van haar bezittingen rechtstreeks aan U laten erven.

Hoe het zit met de erfenislasten weet ik niet.

Xavanny
Topic Starter

#3 , 10 apr 2016 17:18

Heeft ons moeder al niet recht op een deel na het overlijden van mijn grootvader, haar vader?

Reclame

wanton

#4 , 10 apr 2016 17:31

Inderdaad, waarschijnlijk is uw moeder reeds blote eigenaar voor de helft van die woning. Wanneer grootmoeder overlijdt, kan u dus 1/4 rechtstreeks van haar erven. Maar voor de rest komt , spijts alles, uw broer tussen en moet daarvan zijn deel hebben. U kan uiteindelijk uw moeders deel kopen en het huis dan in de gemeenschap brengen. Uw partner zal niet willen meebetalen tenzij hij eigenaar is.
Een schenking door moeder aan u is niet te doen. Uw broer heeft ook zijn rechten en kan later zijn rechtmatig deel opvragen.
Bespreek wel één en ander met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”