Volmacht voor vruchtgebruik

Nique
Topic Starter

Volmacht voor vruchtgebruik

#1 , 26 mar 2016 14:56

Beste,
Verleden jaar kocht ik een app.waar mijn man en ik nu wonen. Het is ons 2de huwelijk en wij zijn getrouwd met zuivere scheiding v goederen . Ik kocht het app volledig met eigen geld .
Ik wilde het app onmiddellijk op naam zetten v mijn enige dochter, doch de notaris wees erop dat , in geval ik zou overlijden, mijn echtg. geen vruchtgebruik had en hij mogelijk op straat zou komen te staan. Wij hebben alle vertrouwen in mijn dochter maar je weet nooit wat er kan gebeuren. Dus nam ik de akte op mijn naam en gaf in een andere akte de volmacht aan mijn echtg.
Nu heeft men mij gezegd dat indien mijn echtg. , na mijn eventueel overlijden, naar een rusthuis wil gaan of wilsonbekwaam wordt, het app mag verhuurd worden of zijn 2 zonen er kunnen over beschikken tot het overlijdan van hun vader. Dat willen noch mijn man , noch ik.
Mijn vraag is dus: kan er een clausule toegevoegd worden aan de volmacht dat vanaf het ogenblik dat , het app komt leeg te staan, mijn dochter ( die op dat ogenblik al voor 50% naakte eigenaar is) het beheer v h app kan overnemen, zonder het toegestane vruchtgebruik te moeten afkopen?
Wij hebben binnenkort een afspraak bij onze notaris, en willen er toch wat geïnformeerd naartoe gaan.
Ik ben benieuwd naar Uw antwoord.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 mar 2016 17:00

Dat is een eigenaardige kronkel. Als jij overlijdt, bekomt uw echtgenoot het vruchtgebruik. Het appartement is nu 100 % van u, dus uw dochter wordt bij uw overlijden blote eigenaar van het geheel. Eén en ander betekent dat uw man zelf mag blijven wonen of, indien hij in een rusthuis terecht zou komen, de huurgelden ontvangen. Zijn kinderen komen in het verhaal niet voor. Hij kan natuurlijk het goed verhuren aan zijn kinderen. Maar zij hebben geen zeggenschap. Bij zijn dood wordt uw dochter gewoon volle eigenaar - alleen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 26 mar 2016 18:54

Wat zou die volmacht kunnen zijn, vraag ik me af?
En hoe wordt de dochter blote eigenaar van de helft?

Waar U naartoe wilt, doet me denken aan een zakelijk recht van bewoning met bepaalde modaliteiten.
Dat noemt men soms een "klein vruchtgebruik". Het is beperkt tot uw man zelf (hij mag er wonen - niet verhuren) en men zou kunnen bepalen dat er einde aan komt bij definitieve rusthuisopname. Daar bestaan notariële standaardformules voor. Of dit een sluitende bescherming geeft aan uw man, vergt een studie. Zou dus bij testament geregeld moeten worden.

Reclame

Nique
Topic Starter

#4 , 27 mar 2016 11:04

Bedankt Wanton en Wolf2
Inderdaad heeft mijn dochter na mijn overlijden de ganse blote eigendom.
In de reactie v Wolf2 onthoud ik dat er toch wel een mogelijkheid bestaat om het beheer v h app in handen te nemen op het ogenblik dat mijn echtg. het niet meer zou bewonen. Desnoods met een testament als ik het goed begrijp .
Mijn echtg. is niet onbemiddeld en kan zijn verzorging betalen, of zijn zonen die de erfenis v h vader zullen krijgen.
Ik meen dus niet dat ik hem benadeel.
Ik lees altijd graag meerdere reacties, iedereen steekt hier iets van op.
Mvg
Nique

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”