erfrecht in een nieuw samengesteld gezin

angelfriend
Topic Starter

erfrecht in een nieuw samengesteld gezin

#1 , 10 sep 2008 18:49

Situatie:
ik ben gescheiden, heb 2 meerderjarige kinderen en ben eigenaar van een onroerend goed.

Wij wonen feitelijk samen. Als ik kom te overlijden, erft mijn nieuwe partner van mij?

Kan ik via een testament bepaalde dingen bepalen bv dat mijn partner gedurende x aantal jaren in mijn woning mag blijven wonen zonder dat hiervoor woonstvergoeding mag gevraagd worden en dat hij van alle roerende goederen gebruik mag maken ?

Wat als we zouden trouwen? Als ik dan kom te overlijden, erft dan mijn echtgenoot van mij samen met mijn kinderen en hoeveel?

Als ik wil dat mijn echtgenoot enkel vruchtgebruik zou hebben, trouwen we dan best met een contract, scheiding van goederen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 sep 2008 19:38

Bij feitelijk samenwonenden erven de partners niks van mekaar. Het zijn uw kinderen die dan de volle eigendom van uw nalatenschap gelijk verdelen.
U kan via testament uw vriend wel het vruchtgebruik geven , in principe levenslang , van uw goederen : hij kan blijven wonen en gebruik maken van de inboedel. Over de roerende goederen beschikken kan hij niet , eventueel kan je hem daarover ook het vruchtgebruik of de intrest laten toekennen. De totale waarde van het VG mag slechts 1/3 van de totaliteit bedragen.
Indien U wettelijk gaat samenwonen di. met een verklaring bij de burgerlijke stand , bekomt hij automatisch het vruchtgebruik op de gezinswoning en de inboedel. Als U trouwt is dat op de hele nalatenschap. Daarvoor hoef je geen speciaal huwelijkscontract op te maken , want de woning blijft van U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”