Kan een erfgenaam verplichten tot uitkoop?

Arana
Topic Starter

Kan een erfgenaam verplichten tot uitkoop?

#1 , 07 jan 2016 18:28

Situatie:

Vader is overleden. Stiefmoeder erft het grootste deel en vruchtgebruik op alles, woning en gelden. Kinderen hebben uitgestelde erfenis, maw ze erven pas als stiefmoeder overleden is. Nu wil stiefmoeder de kinderen verplichten om zich uit te kopen wat de gelden betreft. Het gaat hier dus om het roerend goed. Kan dit?
Ik weet dat kinderen het recht hebben om zich uit te kopen, mits ze (volgens tabel) het vruchtgebruik uitkopen. Maar kan de stiefmoeder de kinderen daar ook toe verplichten? Het gaat dus niet om het onroerend goed.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 jan 2016 19:28

Als de afstammelingen blote eigendom erfden: JA.
Zowel de echtgenote als de afstammelingen kunnen de omzetting vragen; altijd; volledig of voor een deel.

wanton

#3 , 07 jan 2016 19:43

Vruchtgebruiker kan steeds omzetting vragen van alle goederen.
Erfgenamen kunnen dat ook, behalve voor de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Arana
Topic Starter

#4 , 07 jan 2016 19:51

Je kan toch niet meer vragen dan je eigen deel? Nu zouden de kinderen bijna 30% van hun erfenis moeten afgeven aan die stiefmoeder, terwijl zij dat helemaal niet willen.
Laatst gewijzigd door Arana op 07 jan 2016 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.

roharro

#5 , 07 jan 2016 19:56

Dat is de waarde van het vruchtgebruik dat er afgaat.
Willen of niet, zo is dat.

waarde volle eigendom = waarde vruchtgebruik + waarde naakte eigendom

bijgevolg:

waarde naakte eigendom = waarde volle eigendom - waarde vruchtgebruik

Blijkbaar bedraagt in dit geval de waarde van het vruchtgebruik 30 percent van de waarde in volle eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Arana
Topic Starter

#6 , 07 jan 2016 20:10

Maar stel dat ze weet dat ze gaat sterven. Dan eist ze eerst nog dat de kinderen zoveel afgeven van hun erfenis, zodat haar eigen kinderen dan veel meer kunnen erven. Dit klinkt echt niet logisch.

LeenW

#7 , 07 jan 2016 20:12

Waarom klinkt dat niet logisch?

roharro

#8 , 07 jan 2016 20:13

Ze heeft er wettelijk recht op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon

#9 , 08 jan 2016 11:52

Maar stel dat ze weet dat ze gaat sterven. Dan eist ze eerst nog dat de kinderen zoveel afgeven van hun erfenis, zodat haar eigen kinderen dan veel meer kunnen erven. Dit klinkt echt niet logisch.
Iedereen sterft. Wat wel zo is: indien u kan aantonen dat ze bv terminaal is kan u tijdens een procedure argumenteren dat de tabel die wordt gebruikt voor de waarde van het vruchtgebruik niet overeenstemt met de werkelijkheid omwille van objectieve elementen en dat er een aanpassing dient te worden doorgevoerd.

En indien ze overlijdt vooraleer het geding wordt ingeleid dan hebben de nabestaanden geen vordering.

U zal dan uiteraard wel over wat meer bewijs dan 'ze ziet er wat bleekjes uit' moeten beschikken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

frieda.M

#10 , 10 jan 2016 13:26

Er staat :Vruchtgebruiker kan steeds omzetting vragen van alle goederen.
Erfgenamen kunnen dat ook, behalve voor de gezinswoning.
Vraag: Kan dit gebeuren door gewoon naar een notaris te gaan of moet dit steeds langs de rechtbank gebeuren?

Xenophon

#11 , 10 jan 2016 13:31

Zou u een apart topic kunnen openen met uw vraag, anders wordt het te verwarrend indien de oorspronkelijke poster terugkomt?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

frieda.M

#12 , 10 jan 2016 16:08

apart topic. Niet aan gedacht, werd zojuist gedaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”