Erfenis

Willy J.J.
Topic Starter

Erfenis

#1 , 18 aug 2008 20:15

Mijn vader is nu 2jaar en 9 maanden geleden overleden. Mijn moeder is vandaag overleden. Mijn broer is 4jaar en 10 maanden geleden overleden.
Ik blijf dus alleen over.
Mijn schoonzuster heeft de sleutel van mijn ouders huis en kan alzo aan de inboedel en los geld wat er zich in huis is.
Mijn moeder is overleden aan een hersen tumor en dat voor 2/3 van de hersenen waren aangetast. Soms slaagt ze er wel een slag naast en andere momenten is ze goed bewust en bij de huidige tijd.
Mijn broer en schoonzuster hebben geen kinderen.
Ze heeft op 26 06 2008 een wil laten typen en niet zelf met de hand geschreven wat en hoe de begrafenis moet verlopen , ze heeft wel elk blad ondertekend en gedatteerd. Geen enkle getuige heeft deze dokumenten ondertekend.
Eigendom van mijn ouders is een huis dat volledig was afbetaald.
Wie is er nu erfgenaam en wat moet ik doen om de sleutel van het huis te bekomen?
En wat te ondernemen als ik alleen wettige erfgenaam ben?
Willy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
student advisering

#2 , 18 aug 2008 20:22

Vooreerst mijn condolaties bij het overlijden van uw moeder.

De kinderen zijn sowieso wettelijke, dus reservataire erfgenamen. Gezien uw broer al overleden is, behoort wettelijk de nalatenschap u toe. Zelfs indien een testament iemand anders aanduidt, dan nog behoort er een reservatair gedeelte aan u toe (men kan zijn kinderen nooit helemaal onterven).
Uw notaris is diegene die u hier gratis in kan adviseren. Kent u de notaris die uw ouders belangen behartigde?? Anders best eens contact opnemen met die persoon.

wanton

#3 , 19 aug 2008 17:27

Willy ,
ook mijn deelnemeing bij het overlijden van uw moeder.

U en U alleen bent eigenaar van de woning van uw ouders.Vanaf vandaag!
Eis dus direct de sleutel op of laat een ander slot steken.
Het document van 26/06/08 bindt U tot niets , maar U kan er best rekening mee houden als het een aantal aanbevelingen bevat voor het verloop van de begrafenisplechtigheid.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wolf2

#4 , 19 aug 2008 17:59

Indien uw broer geen kinderen of kleinkinderen in leven heeft, bent U de eigenaar van het huis voor zover U de erfenis niet verwerpt. Daarvoor moet U weten of er schulden zijn of niet.
Als U zou aanvaarden, moet U alle schulden betalen (er zullen er wel enkele zijn) en moet U een aangifte van de nalatenschap indienen.
Ga eerst naar het Registratiekantoor voor een attest van erfopvolging; op die manier komt U trouwens ook te weten (gratis!) of er een testament gekend is bij de Administratie of bij het Centraal repertorium der testamenten.

j.demoor

#5 , 20 aug 2008 10:49

Uw kinderloze broer is overleden vóór zijn vader en moeder en erfde dus niet van hen.

“Art.895.Een testament is een akte waarbij de erflater, voor de tijd dat hij niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn goederen beschikt, en die hij kan herroepen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ze heeft op 26 06 2008 een wil laten typen...wat en hoe de begrafenis moet verlopen’ is geen testament.

Bij ontbreken van testament bent u enige erfgenaam van uw ouders en kan u zich als eigenaar van hun nalatenschap gedragen door het enkele feit van hun overlijden.U kan dus ook van uw schoonzuster afgifte van de sleutels van hun huis vragen.U dient de successieaangifte tijdig te doen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”