Wie heeft er recht op? Moeilijke situatie

Quick009
Topic Starter

Wie heeft er recht op? Moeilijke situatie

#1 , 07 sep 2015 20:37

Hallo,

Ik zit wat in de knoop met een erfenis en roep graag wat hulp in!

Ik heb een brief van de fiscus gekregen dat een nonkel van me overleden is, als erfgenaam werd mijn moeder aangeduid maar zij is jammer genoeg ook al overleden.
Ik zou dus moeten erven maar zo simpel is het niet.

Biologisch gezien is de overledene een halfbroer van mijn moeder. Volgens de wet wordt hij echter gezien als een volwaardige broer. In realiteit hebben ze dezelfde mama, maar een andere papa. Door een fout bij de inschrijving van mijn moeder wordt ze niet erkend door haar biologische vader, maar wel de andere vader. Ze draagt dus ook de naam van die andere man, die wel de biologische vader is van de overledene. Op die manier lijken ze dus echt broer en zus.

Maar dan is er nog een andere levende broer... die biologisch gezien de echte broer van mijn moeder is en een halfbroer van de overledene. Maar deze broer zijn familienaam wordt verkeerd geschreven dus niet hetzefde als mijn moeder en de overledene (er is een spatieverschil, bv Decoster in plaats van De Coster). Hoewel mijn moeder door de verkeerde vader erkend wordt (de biologische vader van de overledene), wordt de andere levende broer niet door deze vader erkend. In het Rijksregister is de broer zelfs niet te zien als kind van die man en hun gedeelde moeder.

Maar wie erft nu wat? Is alles voor mij dan? Of moet ik delen met mijn andere nog levende nonkel?
Wordt een erfenis biologisch bepaald of kijkt men enkel naar de officiele papierwinkel?
Ben ik verplicht om bij een eventuele aangifte mijn andere nonkel te vermelden, hoewel de fiscus hem geen brief heeft gestuurd en hem wellicht niet kent als mogelijke broer of halfbroer.

Graag jullie hulp, ik zit in de knoop.

De situatie speelt zich in Belgie af.

Mvg,
Quick009

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 sep 2015 21:43

Om een lang verhaal kort te maken:
ga naar een notaris en vraag hem een akte van erfopvolging op te stellen.
Dan weet u meteen wie de erfgenamen zijn.
Die akte hebt u trouwens toch nodig om de erfenis af te handelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 07 sep 2015 21:53

Wanneer ze dergelijke situatie is, nl. één moeder en twee vaders is er volgend principe als een persoon testamentloos overlijdt, die geen afstammelingen heeft.
De nalatenschap wordt verdeeld in twee gelijke parten. Het ene part wordt verdeeld tussen alle broers en zusters die dezelfde vader hebben als de dode ; de andere helft gaat naar alle broers en zusters met dezelfde moeder als de overledene. Volle broers en zusters erven dus van de twee parten.
Er kunnen drie groepen kinderen zijn :
- die van haar
- die van hem
- die van hen
Die indeling gebeurt wel op basis van de officiële documenten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2015 23:22

En wie biologische vader is speelt dan geen rol. De wettelijke vader is die officieel vader is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”