moet ik mijn dochter betalen als ik erf van mijn moeder ?

rozenbotteltje
Topic Starter

moet ik mijn dochter betalen als ik erf van mijn moeder ?

#1 , 31 aug 2015 15:16

hallo
ik heb een vraag . ik ben enig kind , het huis waar mijn moeder woont is van mij , zij heeft enkel het vruchtgebruik hiervan
ik heb 1 dochter , Mijn moeder heeft echter niet lang meer te leven en als ze sterft mag ik het huis verkopen omdat het mijn eigendom is
Maar nu hebben ze mij gezegd dat als ik het huis zou verkopen mijn dochter het recht heeft om de helft van die som op te eisen
Klopt dit aub?
dank U voor een antwoord
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rozenbotteltje
Topic Starter

#2 , 31 aug 2015 15:40

even nog ter info ik denk dat ze dat blote eigenaar noemen en niet volle eigenaar want daar schijnt dus verschil in te zijn

eylis

#3 , 31 aug 2015 16:02

nee je dochter kan dit niet eisen. Omdat je meldt dat je moeder vruchtgebruiker is van de woning en jij naakte eigenaar, heb je dat waarschijnlijk geerfd van je vader (haar echtgenoot dus) Indien je ouders in gemeenschap van goederen getrouwd waren en de woning samen aangekocht, dan ben je nu slechts voor de helft naakte eigenaar van de woning en is je moeder volle eigenaar van de andere helft, maar heeft ze wel het vruchtgebruik over jouw helft.
Als ze overlijdt erf je de volledige woning en kan je deze verkopen en het geld gebruiken zoals je wenst. Je dochter kan onmogelijk iets opeisen, want het is jouw erfenis.

Reclame

duma

#4 , 31 aug 2015 16:25

Ik vraag mij wel af waar dit vandaan komt, want zoiets heb ik nog nooit gehoord?

eylis

#5 , 31 aug 2015 17:37

@duma de generatie van mensen die nu 80 zijn hebben nog de periode meegemaakt dat het erfenisrecht ivm huwelijksvermogen helemaal niet goed geregeld was. Het had er waarschijnlijk mee te maken dat een gehuwde vrouw slechts na 1956 handelingsbekwaam was...Pas in de jaren 70' werd de term: "man als hoofd van de echtvereniging uit het wetboek geschrapt". Als mensen hun (huwelijks)partner en bijvoorbeeld de gezinswoning wilden beschermen moesten ze daar vaak zelfs speciaal voor naar de notaris stappen om daar een specifieke akte voor op te stellen. Een vrouw kon zo, als haar man overleed, door de kinderen gedwongen worden het huis te verkopen en hun vadersdeel te geven. Het zal wel ergens in die sfeer liggen, denk ik.

rozenbotteltje
Topic Starter

#6 , 31 aug 2015 19:02

hallo eylis
ja idd het huis was van mijn vader voordat hij trouwde met mijn moeder
dank U allemaal voor een antwoord
mvg

wanton

#7 , 31 aug 2015 20:42

Duma, eylis,
veel huwelijkscontracten uit die tijd of wederzijdse schenkingen bepaalden dat de langstlevende echtgenoot de woning erfde. 'Bij bestaan van kinderen' werd dit beperkt tot de tocht of het vruchtgebruik, wat nu maakt dat veel huwelijkscontracten van toen nu de wettelijke regeling volgen.
Ook werd dikwijls aan de LLE een 'kindsdeel' toegekend zodat die voor een zelfde deel volle eigenaar was.
Weet , toen ik in de jaren 70 , voor het eerst in aanraking kwam met erfrecht het de regel was : 'Neen mevrouw, u erft niet van uw echtgenoot.'
Pas in 1981 is de basis voor de huidige regeling gelegd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”