Kan erfenis met boedelbeschrijving in testament zetten

Schumacher
Topic Starter

Kan erfenis met boedelbeschrijving in testament zetten

#1 , 24 jun 2015 17:55

Volgende situatie:
Terminaal persoon heeft enkel een hypotheek op huis die is gewaarborgd door schuldsaldoverzekering.
Voor de rest schuldenvrij en geld op rekening rekening.
Maar persoon is betrokken in een nog lopende strafzaak.
Volgens zijn advocaat vervalt sowieso de strafvordering bij overlijden (klopt dit?). Echter kan het slachtoffer (een bedrijf in dit geval) blijkbaar nog steeds schadevergoeding eisen blijkbaar (in mijn ogen een beetje vreemd daar de overleden beklaagde dan moet betalen terwijl hij geen proces heeft gekregen).
Deze persoon vraagt mij raad waar ik zelf het antwoord niet op weet zijnde:
Kan hij in zijn testament afdwingen dat de erfenis enkel aanvaardt kan worden onder de vorm van boedelbeschrijving?
En betekent dit dan ook automatisch dat wanneer de erfenis aanvaard wordt onder boedelbeschrijving dat de erfgenamen beschermt zijn tegen de schadevergoeding? Of houdt dit in dat als de erfgenamen op het moment van overlijden een aan de activa kant positieve erfenis aanvaarden, dit door de schadevergoeding enkel een erfenis waarin activa=passiva kan worden? Concreet voorbeeld: Bij overlijden laat beklaagde 10 000 euro na, schadevergoeding is echter 100 000, kunnen de erfgenamen bij boedelbeschrijving dan nog maar maximaal voor 10 000 euro schadevergoeding moeten betalen?

Persoon in kwestie kan het niet meer opbrengen om elke erfgenaam in te lichten over deze (in zijn ogen) onterechte zaak maar maakt zich anderzijds wel zorgen dat hij zijn erfgenamen in schulden gaat steken, vandaar de vraag of de boedelbeschrijving als verplichte voorwaarde kan opgenomen worden wil de erfgenaam zijn erfenis ontvangen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schumacher
Topic Starter

#2 , 25 jun 2015 19:19

Als iemand 'slechts' een gedeeltelijk antwoord kan geven zou dit uiteraard ook al een dankbare hulp zijn. Google biedt in deze materie me zelfs na lang zoeken helaas geen enkel antwoord.

wolf2

#3 , 25 jun 2015 20:30

Bij overlijden vervalt de strafvordering (wie dood is, kan niet meer naar de gevangenis en kan geen boete meer betalen). Maar schadevergoeding bvb. uit een contract is een burgerlijke zaak en die wordt wel verdergezet met de erfgenamen.

Wie aanvaardt onder voorrecht, kan niet verplicht worden meer te betalen dan wat hij uit de erfenis bekomen heeft. Eén uitzondering (maar dat speelt hier niet): het betalen van successierecht op een bedrag dat de overledene drie jaar voor zijn overlijden bezat en dat verdwenen is bij overlijden.

U spreekt over erfgenamen. Erfgenamen hebben geen testament nodig om te erven. Het is dus belangrijk te weten of U soms legatarissen bedoelt die niet ook erfgenaam zijn ("ik legateer mijn huis aan mijn dochter" ==> als ze het legaat verwerpt, erft ze het toch)
Wie zal er erven als er geen testament is ?

Reclame

Schumacher
Topic Starter

#4 , 26 jun 2015 15:50

Beste,

Vooreerst hartelijk dank voor uw antwoord.
Navraag leert me dat zijn erfgenamen enkel bestaat uit neven en nichten, hij heeft geen legatarissen.
De enige reden dat hij toch een testament wil opstellen is omdat hij zijn erfgenamen, indien ze de erfenis aanvaarden uiteraard, wil verplichten tot een aanvaarding onder boedelbeschrijving. Dit zou hij dan ook zo in zijn testament willen zetten. Wie wat krijgt heeft voor deze persoon geen belang, dus dat wil hij gewoon zo houden alsof er geen testament zou zijn.
De erfenis zoals ze nu is gering doch oogt positief, vandaar zijn vrees dat iemand van zijn erfgenamen dit zuiver gaat aanvaarden en dan achteraf toch gaat moeten opdraaien voor de eventuele schadevergoeding, en vandaar dat hij dit koste wat koste wil vermijden.

k.b.

#5 , 26 jun 2015 15:56

Waarom dan deze mensen gewoon geen brief schrijven ... met een kort woordje uitleg ...
in uw testament zet je verder wat je wil ... het is daarna aan bvb een notaris om te bekijken of er geen onwettigheden zouden in staan ...

"Neven en nichten" ... " gering doch positief" ... " onder voorrecht van boedel" ... " hoge SSR " ...

Dit zal vermoedelijk "gering" omvormen tot " zeer gering " ...

k.b.

Schumacher
Topic Starter

#6 , 27 jun 2015 09:52

Beste,

Ik heb inderdaad ook het vermoeden dat de erfenis op zich nogal gering gaat zijn, en in geval van de schadevergoeding (als deze wordt uitgesproken) zelfs ronduit negatief.
Het feit dat deze man hulp vraagt aan mij als particulier met weliswaar enige kennis van zaken ipv een notaris en voor een eigenhandig testament zonder tussenkomst notaris opteert doet dat ook vermoeden.
Bedankt voor uw antwoord.
Ik zal hem dit aanraden.
Wil hij toch absolute zekerheid door dit alsnog in zijn testament te willen vermelden zal hij zich tot de notaris moeten wenden voor nazicht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”