Volgende situatie:
Terminaal persoon heeft enkel een hypotheek op huis die is gewaarborgd door schuldsaldoverzekering.
Voor de rest schuldenvrij en geld op rekening rekening.
Maar persoon is betrokken in een nog lopende strafzaak.
Volgens zijn advocaat vervalt sowieso de strafvordering bij overlijden (klopt dit?). Echter kan het slachtoffer (een bedrijf in dit geval) blijkbaar nog steeds schadevergoeding eisen blijkbaar (in mijn ogen een beetje vreemd daar de overleden beklaagde dan moet betalen terwijl hij geen proces heeft gekregen).
Deze persoon vraagt mij raad waar ik zelf het antwoord niet op weet zijnde:
Kan hij in zijn testament afdwingen dat de erfenis enkel aanvaardt kan worden onder de vorm van boedelbeschrijving?
En betekent dit dan ook automatisch dat wanneer de erfenis aanvaard wordt onder boedelbeschrijving dat de erfgenamen beschermt zijn tegen de schadevergoeding? Of houdt dit in dat als de erfgenamen op het moment van overlijden een aan de activa kant positieve erfenis aanvaarden, dit door de schadevergoeding enkel een erfenis waarin activa=passiva kan worden? Concreet voorbeeld: Bij overlijden laat beklaagde 10 000 euro na, schadevergoeding is echter 100 000, kunnen de erfgenamen bij boedelbeschrijving dan nog maar maximaal voor 10 000 euro schadevergoeding moeten betalen?
Persoon in kwestie kan het niet meer opbrengen om elke erfgenaam in te lichten over deze (in zijn ogen) onterechte zaak maar maakt zich anderzijds wel zorgen dat hij zijn erfgenamen in schulden gaat steken, vandaar de vraag of de boedelbeschrijving als verplichte voorwaarde kan opgenomen worden wil de erfgenaam zijn erfenis ontvangen.