Schenking?

janmetdepet
Topic Starter

Schenking?

#1 , 30 jun 2008 14:51

Mijn grootvader (81 jaar) wil mij (kleinzoon) graag een geldsom chenken/geven.

Omdat hij later (na zijn dood) hier geen discussie over wil (jegens mij) doet hij dit liefst zonder dat zijn 3 kinderen hier iets van weten. Is dit mogelijk? Of zal men later altijd te weten komen dat ik dit geld gekregen heb? En zoja, is dit dan nog te herroepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 30 jun 2008 15:43

Bij mijn weten is uw grootvader vrij om u een geldsom te geven. U kan ervoor kiezen deze handgifte niet te registreren. Komt uw grootvader echter dan te overlijden binnen de 3 jaar volgend op de datum van de schenking, dan valt de schenking in de successie. Bijgevolg zijn dan 3% successierechten verschuldigd (tot 50.000 EUR roerende goederen).
De schenkingsrechten die te betalen zijn op een geregistreerde handgift bedragen tussen grootouders en kleinkinderen maar 3%.
Bij registratie heb je volgende voordelen:
bewijs van schenking (eigendomsrecht kan bewezen worden / geen betwistingen later met familieleden)
u kan de uitgaven die u doet met de verkregen sommen verantwoorden aan de hand van de geregistreerde handgift

M.a.w. door geen schenkingsrechten (3%) te betalen (handgift niet registreren) spaart u 3% op verkregen sommen uit indien uw grootvader binnen de 3 jaar niet komt te overlijden. In dit geval naar mijn mening dus beter om eerste 3 jaar verkregen sommen niet in grote mate te gebruiken voor aankoop van eender wat.

janmetdepet
Topic Starter

#3 , 30 jun 2008 16:07

Bedankt voor uw antwoord.

Maar hoe zit dit dan praktisch in elkaar? Is een geregistreerde handgift gekend door derden? Mijn grootvader wil vooral vermijden dat achteraf familieleden dat geld komen terugeisen bij mij. Kan er gewoon cash geld gegeven worden? Of een bankcheque aan toonder? Of hoe wordt dat gedaan?

Reclame

kvk

#4 , 30 jun 2008 16:33

U kan een document (handgift / bankgift, indien overschrijving van de middelen) opmaken, ondertekend en gedateerd door uw grootvader, waarin hij verklaart u X euro te schenken. U kan erin laten opnemen dat het bedrag van X euro wordt overgeschreven op uw bankrekening XXXXXXX. Met dit document gaat u naar het lokale registratiekantoor (administratie van het kadaster, de registratie en de domeinen) om het document te laten registreren. De ontvanger zal u verzoeken 3% schenkingsrechten te voldoen. Bij deze krijgt de handgift/bankgift een vaste datum. Uitgaven die u met deze middelen doet kunnen verantwoord worden aan de hand van de handgift/bankgift. Registratie zou ik nu niet doen voor een eerder "klein" bedrag.

wanton

#5 , 30 jun 2008 19:43

Hallo,

U bent geen erfgenaam van uw grootvader. Slechts zijn kinderen zijn erfgenaam.
Wil dat zeggen dat uw grootvader U geen schenking kan doen? Neen. Maar laat bij een schenking op het dokument noteren dat het een schenking betreft 'buiten erfdeel'. Dwz. dat hij dit bedrag afneemt uit het vrij beschikbaar deel , dat niet meer mag bedragen dan 1/4 van zijn totale nalatenschap. Overtreft de schenking dit 1/4 , mogen de erfgenamen het teveel terugvragen, want 3/4 is gereserveerd voor de kinderen.

Laat een deftige brief opmaken. Sommige banken hebben daarvoor een typebrief. Gezien zijn leeftijd , is het aan te raden de schenking te laten registreren en de rechten van 3 % te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”