#2 , 10 mei 2015 18:55
Het beste voor wie en vanuit welk oogpunt?
Voor A vanuit perspectief van risico-minimalisering (onromantische gedachte maar mijn kille oog valt op de statistieken van echtscheidingen): Vriendin betaalt 'verblijfsvergoeding' en ze blijven feitelijk samen. Rechten vriendin: minimaal, kan de facto gelijk wanneer op straat worden gezet indien geen huurcontract. Erft niets indien A overlijdt, behoudens testament (niet reservatair deel). Natuurlijk: op termijn geen goede deal voor haar en ze zou gek moeten zijn dat te accepteren.
Wettelijk samenwonend: zelfde bescherming 'gezinswoning' als gehuwden, wat beperkingen inhoudt voor de vrijheid van A om te beschikken over het goed (kan niet zomaar verkopen etc zonder toestemming). Maar: samenwoning kan eenzijdig opgezegd worden. Bij overlijden A krijgt de vriendin zonder testament het vruchtgebruik van de gezinswoning.
Gehuwd: hangt af van huwelijksvermogensstelsel maar bescherming 'gezinswoning' blijft.
Indien vriendin zich inkoopt: verzwakking eigendomspositie van A aangezien een onverdeeldheid gecreëerd wordt en het opheffen daarvan tot een verkoop kan/zal leiden, ook indien A dat niet wil.
'Beste' oplossing imho: A verhuurt zijn appartement, gaat elders samenwonen (kopen of huren) met vriendin. Win eens inlichtingen in bij een notaris, er zijn veel mogelijkheden, elk met eigen gevolgen op gebied van erven, bescherming indien het verkeerd loopt etc.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.