regeling schenking

jmarina
Topic Starter

regeling schenking

#1 , 12 feb 2015 17:59

Beste forumleden,
Na mijn nog lopende perikelen met de nalatenschap van mijn moeder wil ik toch graag zelf al enkele regelingen treffen, maar ook hiervoor graag jullie advies/commentaar.

Situatie: Man - Vrouw / gehuwd wettelijk stelsel / 1 dochter / 1 kleinzoon.
Wij willen "het beschikbare deel" van elk van ons voorzien voor onze kleinzoon.
1) Volstaat hierover een handgeschreven testament (beiden elk zijn eigen testament) het welke wij zouden bewaren in de bankkluis?
2) heeft er iemand een voorbeeld van aub?
3) Klopt het dat "verkregen erfenissen op naam blijven en dus niet in de huwelijksgemeenschap komen? en zo ja dienen deze dan apart vermeld te worden in het testament?

case2:
Mijn schoonmoeder wil aan een schenking doen van een effectenportefeuille waarvan zij de helft in VE +50% VG heeft en de helft is in NE van haar zoon, zij wil dit doen met de aangetekende brieven van schenker naar begunstigde en omgekeerd, of eventueel laten registreren bij FOD Financiën (bij neerlegging dient men dan onmiddellijk de 3% te betalen?
Nu het registratiekantoor Antwerpen Italielei weg is, dient men dan naar Aalst te gaan om dit te doen weet iemand dat?

graag jullie advies en als het moest kunnen een voorbeeld voor het testament en de schenking
alvast bedankt
marina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 12 feb 2015 18:51

Nadat de aangetekende brieven uitgewisseld zijn en de geschonken effecten op de effectenrekening (misschien best een nieuwe maar wel bij de bank van de schenker om kosten te vermijden - sommige/alle banken doen dit kosteloos) van de verkrijger staan als ontvanger van de schenking met de aangetekende brieven en rekeninguittreksel naar het registratiekantoor gaan om het schenkingsrecht te betalen.

Als je met een bankcheque betaalt is t onmiddellijk in orde. Als je wil overschrijven duurt het wat langer. Als je denkt dat de schenker nog meer dan 3 jaar gaat leven kan je r voor kiezen om geen 3% te betalen. Nadeel: als de schenker binnen de 3 jaar overlijdt wordt het geschonken bedrag bij de rest van de roerende erfenis geteld om de erfrechten te berekenen.

Als het een "sterfhuisconstructie" is dan dus met bankcheque naar t registratiekantoor.

PS. k Kan mij niet inbeelden dat een wereldmetropool als A'pen geen registratiekantoor meer zou hebben. Zelfs provincienestjes als Mechelen hebben dat.

wolf2

#3 , 12 feb 2015 20:52

Voor uw eerste case volstaat een eigenhandig testament. U kunt dat in een kluis bewaren; ik zou het dubbel schrijven en een exemplaar aan de kleinzoon geven.
Een eigenhandig testament moet individueel zijn.
Dergelijke legaten blijven eigen goederen zolang de kleinzoon dat wil.

case2:
De registratie moet gebeuren bij de Federale Overheidsdienst Financiën - waarom zou de Italiëlei weg zijn?
U betaalt daar niets.

De Vlaamse Belastingdienst zal U nadien een aanslagbiljet sturen.

Reclame

jmarina
Topic Starter

#4 , 13 feb 2015 10:55

bedankt voor jullie raadgevingen
wat betreft het kantoor in Antwerpen, ik ben er geweest en kreeg enkel een blad met het gratis nr op heel de dienst van nalatenschappen is verhuist naar Aalst sinds 01/01/2015

wolf2

#5 , 13 feb 2015 12:56

Ja, de erfenissen zitten nu bij het Vlaams Gewest (in 14 steden, maar met één postadres in Aalst).
Maar U wou toch iets laten registreren? Registratie gebeurt nog altijd bij de FOD Financiën (die de akte dan doorstuurt naar het Vlaams Gewest zodat ze U de rekening kunnen sturen).

j.demoor

#6 , 14 feb 2015 11:07

“Art.968.Geen testament kan in een zelfde akte door twee of meer personen worden gemaakt...Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen.”(Burgerlijk Wetboek).

Voorbeeld :
Ik ondergetekende JANSSEN Piet schenk bij mijn overlijden mijn beschikbaar deel van mijn nalatenschap aan JANSEN Frans,mijn kleinzoon,14 februari 2015.(handtekening)

U kan uw eigenhandig testament ook in bewaring geven aan een Notaris . Notarissen zijn verplicht in bewaring genomen eigenhandige testamenten...te laten registreren bij het Centraal register van testamenten (CRT) van de Koninklijke federatie van notarissen, tenzij de testator zich hiertegen verzet...Registratie houdt in dat de identiteit van de testator, de naam van de notaris en de datum van het testament genoteerd worden, niét de inhoud van het testament. Na het overlijden van de erflater kan iedereen, op voorlegging van een uittreksel van de overlijdensakte, navragen bij het CRT of er op diens naam een testament geregistreerd is.

Sedert 01 januari 2015 zijn in Vlaanderen van toepassing :
13 december 2013 Vlaamse Codex Fiscaliteit.
20 december 2013 Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van de Vlaamse Codex Fiscaliteit(kortweg BVCF).
De Federale regelingen zijn sedertdien in Vlaanderen niet meer van toepassing
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wolf2

#7 , 14 feb 2015 16:39

Toch niet zo eenvoudig, de splitsing tussen Vlaams en Federaal...
Voorbeeld: bij meerdere woonplaatsen in de laatste 5 jaar in méér dan één gewest: zowel het Gewest als Federaal gaan een standpunt innemen welke de fiscale woonplaats was van elke overledene. Bij een verschillend standpunt zijn er problemen.
Voorbeeld 2: schenkingen van roerende goederen die vroeger geregistreerd waren binnen de 3 jaar voor overlijden, moest men wel aangeven (vermelden) maar telden niet mee voor het progressievoorbehoud (welke schijf te gebruiken). Maar wat nu met een schenking die geregistreerd is na 1/1 (door de FOD dus) maar nog niet betaald is (aan het Gewest)? Telt enkel de registratie of is ook de betaling vereist?
Voorbeeld 3: de kadastrale legger bepaalt wie onroerende voorheffing moet betalen (een gewestelijke belasting nota bene). Die legger wordt al jaren bijgewerkt door de Registratie en door het Kadaster, op grond van akten zoals verkoop, schenking, ... én op basis van aangiftes van nalatenschap. Wat nu, aangezien de aangiftes moeten ingediend worden bij het Gewest? Het Gewest kan de legger niet bijwerken, dus moeten ze een kopie van elke aangifte bezorgen aan de FOD die dan de legger bijwerkt... die dan weer aan het Gewest wordt bezorgd om de O.V. in te kohieren.
Voorbeeld 4: de FOD heeft de aangiftes van december niet meer berekend, maar doorgegeven aan het Gewest. Als de aangifte binnen moest zijn op 5/1/2014, en ze is te laat binnengebracht nl. op 5/12/2014? Moet het Gewest dan de oude federale boete opleggen? Dat kan niet: een Vlaamse ambtenaar kan geen federale opgeheven wetgeving toepassen. Gevolg: die indieners ontsnappen aan elke boete: geen federale, maar ook geen Vlaamse. Anderzijds zal wie een aangifte moest indienen tegen uiterlijk 5/1/2015 en één dag te laat is, een nieuwe Vlaamse boete krijgen van 5% op de rechten (indien geen uitstel gevraagd). Ik zag vorige week een geval waar men 1200 euro boete heeft opgelegd omdat men 6 dagen te laat was. Geen typfout: duizend tweehonderd euro.

Wie nog nooit te maken heeft gehad met een onvolmaakte bevoegdheidsverdeling in ons federaal koninkrijk: blijf het Vlaamse Registratie- en Successierecht volgen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 14 feb 2015 16:55

vroeger: Eerst nadenken en dan doen.

nu: Erop los handelen en dan met de brokken zitten.

De kwaliteit van de wetgeving gaat er alleszins niet op vooruit.

Nochtans is het woord "proactief" een modern woord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”