berekening waarde vruchtgebruik

wanton

Re: berekening waarde vruchtgebruik

#16 , 26 jan 2015 13:13

De bank moet steeds het akkoord hebben van de betrokken erfgenamen om een nalatenschap te verdelen.
De bedragen die ik doorgegeven heb zijn voor ieder volledig beschikbaar. De bank kan in het beste geval ieder 1/3 hebben gegeven , mits vruchtgebruik voor vader van de bedragen op naam van de kinderen. Die kunnen echter niet vrij beschikken over die som bij deze regeling. Dat is toch niet de bedoeling. Vraag aan de bank een correcte aanpak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jmarina
Topic Starter

#17 , 27 jan 2015 07:49

heb bij de bank om uitleg gevraagd, kon wel één week duren zei men al hou jullie op de hoogte

jmarina
Topic Starter

#18 , 28 jan 2015 16:55

Wanton:
Ik heb zonet bericht gekregen van de bank blijkt nu:
dat zij de verdeling gedaan hebben na aftrek van alle mogelijke rekeningen die nog open stonden(?)
men komt aan het bedrag van netto: 5.498,38 naakte eigendom ( dus er is GEEN vruchtgebruik verrekend) dus kan ik er toch van uitgaan dat de berekening van de notaris niet geheel klopt deze had het berekend
MET vruchtgebruik hetgeen u had nagerekend en als juist beschouwd.
Welke stappen raad u mij nu aan ik kan zoiets toch niet zo laten denk ik, nu ook weer de bank zegt ligt aan de notaris, notaris zegt ligt aan de bank
Zodra ik de kopie heb vd bank waarop ik op de achterzijde heb moeten komen tekenen , zo vlug vlug, was enkel om een storting op die rekening te kunnen doen blijkt nu dat ik daarmee akkoord zou zijn met de verdeling. op de achterzijde waar ik moest tekenen stond niets vermeld, zodra ik deze heb stuur ik ze door aan u
wat raad u mij aan nu te doen.
alvast bedankt

Reclame

roharro

#19 , 28 jan 2015 17:06

Bij de bank tekenen de erfgenamen enkel voor vrijgave.
Zodra iedere erfgenaam heeft getekend kunnen de erfgenamen overgaan tot de verdeling.
Daar heeft de bank niets mee te maken, noch met de berekening van de waarde van een vruchtgebruik, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jmarina
Topic Starter

#20 , 28 jan 2015 17:26

Roharro
Ik kan u de mail doorsturen van de notaris waaruit blijkt dat de bank alle verdelingen gedaan heeft ook wat de notaris berekende werd door de bank genegeerd.
Weet iemand of ik de "geblokkeerde rekening kan overzetten naar een andere bank? (ook om ze geblokkeerd te houden, ik bedoel enkel van bank A naar bank B)

roharro

#21 , 28 jan 2015 17:29

Roharro
Ik kan u de mail doorsturen van de notaris waaruit blijkt dat de bank alle verdelingen gedaan heeft ook wat de notaris berekende werd door de bank genegeerd.
Weet iemand of ik de "geblokkeerde rekening kan overzetten naar een andere bank? (ook om ze geblokkeerd te houden, ik bedoel enkel van bank A naar bank B)
Op eigen initiatief verdeelt een bank nooit een erfenis.
Iemand moet de opdracht gegeven hebben en alle andere erfgenamen meegetekend voor vrijgave (mijn buikgevoel vertelt me getekend zonder het ook maar te enigszins beseffen).

Maar u heb het toch nog steeds over een "geblokkeerde rekening"????? Wat bedoelt u daarmee?
Indien alles werd verdeeld kan er niets meer geblokkeerd zijn.

jmarina
Topic Starter

#22 , 28 jan 2015 17:36

Roharro,
De bank beweert dat het een rekening "naakte eigendom is" dus geblokkeerd en jaarlijks de intresten die worden doorgestort naar vader. De berekening vd notaris was echter met verrekening vruchtgebuik dus mocht de rekening vrij gegeven worden, doch de bank wil deze opdracht vd notaris niet uitvoeren

roharro

#23 , 28 jan 2015 17:40

Roharro,
De bank beweert dat het een rekening "naakte eigendom is" dus geblokkeerd en jaarlijks de intresten die worden doorgestort naar vader. De berekening vd notaris was echter met verrekening vruchtgebuik dus mocht de rekening vrij gegeven worden, doch de bank wil deze opdracht vd notaris niet uitvoeren
Laat uw notaris dan zijn werk doen en contact opnemen met de bank.
Of is er onenigheid tussen de erfgenamen waardoor er meer in het spel is?

wanton

#24 , 28 jan 2015 17:53

Indien de erfgenamen wensen dat het bedrag verdeeld worden in delen 'volle eigendom' dus met verrekening van het vruchtgebruik, moet de bank dat doen. Zij heeft daar wel het akkoord van alle betrokkenen voor nodig.
Ik begrijp wel niet : 'met verrekening van alle mogelijke rekeningen'? Is dat allemaal op de nalatenschap verrekend. Dit is meestal fout.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jmarina
Topic Starter

#25 , 28 jan 2015 18:20

Wanton;
de bank zei aan de telefoon dat men eerst de nog te betalen rekeningen van het bedrag heeft afgetrokken alvorens de verdeling te doen daarom komt met aan dat saldo, meer weet ik ook nog niet heb net antwoord aan de notaris gevraagd, maar nog geen antwoord

jmarina
Topic Starter

#26 , 28 jan 2015 18:22

wanton volgens de bank betreft het een rekening "naakte eigendom" dus zonder verrekening vruchtgebruik daarom dat ze de rekening geblokkeerd houden, zij hanteren hun berekening van de nalatenschap zo zegt men enkel per telefoon willen dat niet op mail zetten

jmarina
Topic Starter

#27 , 10 feb 2015 13:58

Ik heb een schrijven naar de bank gericht maar tot op heden nog geen antwoord. Hierin vroeg ik een afschrift van het gestorte bedrag( heb ik nooit gekregen) een copy van het getekende onderlinge akkoord (ik heb niets getekend waar de twee andere handtekeningen al op stonden), en een uitleg voor het verschil van saldo tussen de berekening vd notaris (met afgekocht vruchtgebruik en de berekening vd bank zonder het vruchtgebruik en dus geblokkeerd). Ook van de notaris geen reactie meer die verwijst naar de bank en de bank naar de notaris.
ik hou jullie op de hoogte.
Ik weet niet meer hoe ik aan de juiste info kan raken en welke stappen ik kan of dien te ondernemen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”