vruchtgebruik over gezinswoning

Mariette

Re: vruchtgebruik over gezinswoning

#31 , 23 jan 2015 15:25

Hierop terecht gekomen, en even een vraag hierover.

A sterft en laat X & Y zijn kinderen elk €50.000 na en gebruikt deze restlegaat constructie.

X is samen met B en ze doen samen het geld (de €50.000) op en X sterft kinderloos.
Moet B dit dan terugbetalen aan Y ?
Klopt dit?
dat vroeg ik me dus ook al af.

We zullen samen wachten op wanton :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#32 , 23 jan 2015 15:48

Ik volg a162378. restlegaat allemaal goed en wel, maar het reservataire deel, daar heeft het kind toch recht op zonder welke voorwaarde dan ook?
"t zou nogal schoon zijn.

Man had al een mooie som geld.
Man en vrouw kopen in het begin van hun huwelijk huis waar man veel meer in inverteert dan vrouw, maar brengt dit in de gemeenschap.
Vrouw erft mooie som geld na 30 jaar huwelijk. Man en vrouw gebruiken dit geld om een zwembad aan te leggen, een nieuwe wagen te kopen, te reizen ...
Ze hebben zo goed als niets op hun spaarrekening.
Vrouw komt te sterven na nog eens 10 jaar, maar haar zus leeft nog.
Wat dan?

a162378

#33 , 23 jan 2015 16:15

Hierop terecht gekomen, en even een vraag hierover.

A sterft en laat X & Y zijn kinderen elk €50.000 na en gebruikt deze restlegaat constructie.

X is samen met B en ze doen samen het geld (de €50.000) op en X sterft kinderloos.
Moet B dit dan terugbetalen aan Y ?
Klopt dit?
dat vroeg ik me dus ook al af.

We zullen samen wachten op wanton :D
Er bestaat toch niet zoiets als "samen opdoen".
Als X het geld opdoet, kan B daar toch niet voor op draaien.
Zou nogal tof zijn. Lekker met het gezin op hoge stand leven en vervolgens de achterblijvende partner met een schuld opzadelen.
Ik denk niet dat je Wanton nodig hebt om te weten dat dit niet kan.

Het enige wat nog zou kunnen is dat het geld gebruikt is voor een auto en dat Y dan de auto opeist.
Maar men moet dan nog weten te bewijzen dat de auto precies met dat geld gekocht is...

Reclame

Joeri_J

#34 , 23 jan 2015 16:39

Samen opdoen: Het geld word opgedaan door de gemeenschap, maw er ontstaat een schuld van gemeenschap aan persoonlijk vermogen
Alleen opdoen: Zijn persoonlijk vermogen opdoen

toch?

a162378

#35 , 23 jan 2015 16:42

Samen opdoen: Het geld word opgedaan door de gemeenschap, maw er ontstaat een schuld van gemeenschap aan persoonlijk vermogen
Alleen opdoen: Zijn persoonlijk vermogen opdoen

toch?
Het geld kan niet worden opgedaan door de gemeenschap, als het deel uitmaakt van het eigen vermogen...
Geld dat weg is is weg, dit gaat tenslotte niet over een echtscheidingsdossier.
Het enige dat nog enigzins relevant kan zijn is een discussie over zaakvervanging, bv. indien er met het geld een auto is gekocht.

wanton

#36 , 23 jan 2015 17:15

Bij een restlegaat wordt bepaald dat hetgeen overblijft van de erfenis bij overlijden van de eerste begunstigde , naar een tweede aangeduide begunstigde. 'Wat overblijft' betekent dat de eerste begunstigde het mag gebruiken en dat de rest moet identificeerbaar zijn. Voor een geldsom is één en ander moeilijk. Deze werkwijze wordt veelal gebruikt bij een vererving van onroerend goed : wel gebruiken, niet verkopen. In het voorbeeld van Joeri is er geen reden om dat bedrag door te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#37 , 26 jan 2015 10:16

Dus kan de dcohter van Mariette dat geld perfect gebruiken om te investeren in hun huis. Als die volledige som geïnvesteerd wordt in het huis, heeft de zus niets meer als de eerste dochter sterft?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”