Huis leegehaald door famileden.

Alice
Topic Starter

Huis leegehaald door famileden.

#1 , 31 dec 2014 14:45

Na het overlijden van een tante hebben familieleden het huis leeggehaald. Alle meubels, elektrotoestellen en de inboedel van de keuken, woonkamer, berging. alles werd leeggehaald door een erfgenaam en een persoon die ver familie ( aangetrouwd) is. Deze persoon gaat alles nu verkopen. Kan dit zomaar en wat kunnen de andere erfgenamen daartegen doen, want zij zien een deel van hun erfdeel verdwijnen aan een persoon die eigenlijk geen erfgenaam is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 dec 2014 14:53

Die personen hebben u een dienst bewezen.
Inboedel is meestal waardeloos en het kost alleszins meer om hem te laten weghalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#3 , 31 dec 2014 15:03

Roharro, zowel sentimenteel als financieel kan jet de moeite zijn om de inboedel correct te verdelen. Gewoon al om te weten uit wat de inboedel bestond. Gelieve je te beperken tot juridische argumenten (waarbij een praktische insteek wel altijd kan, maar niet zomaar mag primeren).

Niet iedereen z'n tante overlijdt overigens aan hoge leeftijd.

Reclame

giserke

#4 , 31 dec 2014 20:49

Inboedel is meestal waardeloos en het kost alleszins meer om hem te laten weghalen.
Zou U dat ook zeggen indien er kunstwerken tussen zitten?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2014 22:57

Eens lezen :
Reservataire erfgenamen :
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1339,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#6 , 01 jan 2015 10:20

Zou U dat ook zeggen indien er kunstwerken tussen zitten?
Neen maar dat staat ook in mijn antwoord want dan is het niet "meestal" maar eerder "uitzonderlijk".

Erfgenamen mogen zich wederrechtelijk niets toeeigenen uit de erfenis.
Maar het niet duidelijk dat het in dit geval is gebeurd, want de goederen zijn er nog, ze zijn enkel verplaatst.

Veel zal afhangen van de concrete feiten.
Tenzij er zaken in de inboedel zitten van uitzonderlijke waarde zijn de kosten van de eventueel te nemen maatregelen kosten op het sterfhuis.

Vandaar mijn eerste opmerking dat de kosten voor het verwijderen van een inboedel - zeker indienhet een app. op een (hogere) verdieping is-
dikwijls hoger oplopen dan de waarde van de inboedel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox

#7 , 02 jan 2015 00:01

Deze persoon gaat alles nu verkopen.
Roharro, ik heb een andere definitie van verplaatsen dan u.

wolf2

#8 , 02 jan 2015 13:59

Al vijf quotes, maar kunnen we terugkomen op de enige vraag die gesteld werd:
"Kan dit zomaar en wat kunnen de andere erfgenamen daartegen doen?"

Nee, dat kan niet: U bent wellicht of blijkbaar ook een mogelijke erfgenaam en dus medeëigenaar. Dat deel is niet moeilijk.
Wat er tegen te doen? Ik stapte naar de politie om te zien of ze een klacht willen noteren voor diefstal (eventueel is het verduistering). Van belang is te weten of het gaat om een huurhuis of om een eigendom.
We zitten nu wel in het strafrecht, denk ik. Misschien naar een andere rubriek verhuizen?

Franciscus

#9 , 02 jan 2015 15:55

Om te beginnen ....wie is de notaris en wat doet/zegt die?
Is er een inventaris opgesteld?
Wie/hoeveel erfgenamen?
Was er een testament?

Alice
Topic Starter

#10 , 02 jan 2015 18:38

Het huis werd onmiddellijk, de dag na het overlijden leeggehaald, dus kon de notaris nog niets doen.
Van de inboedel is er geen inventaris opgemaakt omdat de familie wist wat er aanwezig was en hoe de inboedel zou verdeeld worden.
Er zijn 6 erfgenamen van de kant van de tante en 2 erfgenamen van de kant van de reeds 10 jaar geleden overleden echtgenoot van de overleden tante.
Een testament is er ... maar het testament gaat over de verkoop van het huis en over de gelden die de tante nog op spaarrekeningen heeft staan.
Het was geen huurhuis maar eigendom, vandaar de verkoop van het huis.
Ikzelf ben inderdaad een erfgenaam, het was mijn tante.
In het huis stond wel antieke meubels, waardevolle dingen zoals porselein, beelden, antieke lusters dat aleemaal goed werd onderhouden door de tante en familieleden ... de elektro apparatuur ( TV, frigo, wasmachine, diepvries, ovens etc ... ) was tussen de 2 en 4 jaar oud. er waren geen echte kunstwerken aanwezig. Maar het feit dat alles is leeggehaald wil toch zeggen dat het iets waarde heeft en de persoon gaat het verkopen, voor eigen rekening. En ik denk dat hij er een mooie cent aan zal verdienen, want anders doe je niet de moeite om het hele huis leeg te halen.
Inboedel wordt meestal los verkocht ( niet samen met het huis ) en dan wordt de opbrengst verdeeld onder de erfgenamen en kunnen ze daarmee de successiekosten mee betalen.

Alice
Topic Starter

#11 , 04 jan 2015 23:02

Zou er iemand iets meer kunnen zeggen over deze vermelding:
Om te beginnen ....wie is de notaris en wat doet/zegt die?
Wat zou de notaris kunnen doen en wat mag de notaris doen in zo'n geval.
De notaris ziet ook dat het huis is leeggehaald en dat men niet meer leeft zonder elektroapparaten en meubels in huis.
Ik veronderstel dat de notaris iedere erfgenaam een brief stuurt met de melding dat het huis te koop staat. Heeft een erfgenaam voorkeur bij de koop van het huis? Wat ik me afvraag is of de schatting / prijs van het huis enkel en alleen door de notaris wordt bepaald of dat dat in overleg met de erfgenamen wordt gedaan.
Op de vraag wie is de notaris wil men daar een naam weten of het kantoor of wat wordt ermee bedoeld, is er een verschil in notarissen?

Franciscus

#12 , 05 jan 2015 00:40

Dan is dat een beslissing van de 8 erfgenamen samen indien u of meerdere in het ongewisse zijn gelaten dient u op te treden.
U kan zelf een notaris aanstellen voor de nalatenschap en voor uw rechten te vrijwaren.

Alice
Topic Starter

#13 , 08 jan 2015 15:37

De erfgenamen hebben allemaal dezelfde notaris, iedereen is dus bij dezelfde notaris. De 2 erfgenamen hebben eerst het huis leeggehaald en zijn daarna naar de notaris gegaan. Omdat de geburen dat hebben gezien, hebben die andere familieleden op de hoogte gebracht. De afhandeling van het testament is bij de notaris ... maar van de notaris hebben we nog niets ontvangen en de notaris heeft nog geen contact opgenomen met de andere erfgenamen. De notaris heeft alleen gesproken met de erfgenamen die bij de notaris zijn geweest om alles te regelen, maat hebben eerst het huis leeggehaald. Dus veronderstel ik dat de andere erfgenamen pas iets kunnen doen wanneer ze door de notaris worden opgeroepen. Ik veronderstel dat de notaris elke erfgenaam zal oproepen wanneer hij het huis gaat verkopen en dan kunnen we hem melden dat huis is leeggehaald, wanneer de erfgenamen in het bijzijn van de notaris gaan kijken naar het huis voor een schatting. Dan kunnen we dat melden en zien wat de notaris gaat doen. Maar aangezien dat voor elke erfgenaam het dezelfde notaris is, is dat misschien een probleem.

giserke

#14 , 08 jan 2015 15:45

En waar hebben ze de inboedel gebracht?
Politie bellen, en beslag laten leggen om de verkoop te onderbreken tot alles is afgehandeld met de notaris.

Alice
Topic Starter

#15 , 11 jan 2015 12:31

De inboedel is naar hun eigen huis gebracht.
De verkoop is nog niet gestart, huis staat nog niet te koop bij de notaris.
De notaris moet de verkoop van het huis afhandelen. Ik veronderstel dat ik alleen maar iets kan doen wanneer ik het huis heb gezien en dan ook heb gezien dat de meubels weg zijn. En ik verwacht dat ik dat pas kan doen wanneer de notaris de familie heeft verwittigd van de verkoop van het huis. Ik veronderstel dat dan elke erfgenaam wordt uitgenodigd om het huis te bekijken en een verkoopsprijs overeen te komen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”