art.1435 BW

bup
Topic Starter

art.1435 BW

#1 , 18 mar 2006 11:47

Hallo,

Ik heb de volgende situatie. In het ontwerp vereffening (echtscheiding) staat het volgende.
Op de schenking door de ouders werd art 1435 BW toegepast.
Op een andere schenking werd dit niet toegepast, waarom geen idee, het betreft een iedenthieke schenking.

Maar mijn vraag is nu moet art 1436 BW niet ook toegepast worden op beide bedragen, dit in verband met de intrest van rechtswege?

Graag antwoord zodat ik dit kan melden aan de Notaris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2006 14:18

Art. 1435. <W 14-07-1976, art. 2> De vergoeding mag niet kleiner zijn dan de verarming van het vergoedingsgerechtigde vermogen. Hebben de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen en gelden echter gediend tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, dan zal de vergoeding gelijk zijn aan de waarde of de waardevermeerdering van dat goed, hetzij bij de ontbinding van het stelsel indien het zich op dat tijdstip bevindt in het vergoedingsplichtige vermogen, hetzij op de dag van de vervreemding indien het voordien vervreemd is; is het vervreemde goed vervangen door een ander goed, dan wordt de vergoeding geschat op de grondslag van dat nieuwe goed.

Het geld van de ene schenking kan bijvoorbeeld gebruikt zijn om werken aan de gemeenschappelijke woning uit te voeren en dan is art. 1435 wel van toepassing. Het geld van de andere schenking kan bijvoorbeeld gebruikt zijn om een gemeenschappelijke auto aan te kopen en dan is art. 1435 niet van toepassing.

Art. 1436 is inderdaad van toepassing op beide schenkingen indien deze schenking in het gemeenschappelijk vermogen zijn opgenomen en dus vergoeding verschuldigd is.

scorpioen

bup
Topic Starter

#3 , 18 mar 2006 14:38

Bedankt voor de snelle reactie;
Ik heb nog een bijkomende vraag.
Hoe wordt art 1435 toegepast? maw hoe wordt dit berekend, want aan de berekening van de Notaris geraak ik niet uit.
Alvast bedankt

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2006 16:54

Veronderstel dat je 1.000 euro gebruikt hebt van een erfenis om werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke woning.

Die 1.000 euro was een persoonlijk goed. De gemeenschap is vergoeding verschuldigd. Hoeveel?

Minimaal 1.000 euro.

Veronderstel dat dit onroerend goed sedert het uitvoeren van die werken met 25 % in waarde gestegen is.

De vergoeding bedraagt dan 1.000 euro + 250 euro (25 % van 1.000 euro) = 1.250 euro.

scorpioen

Thorson

#5 , 16 dec 2011 20:01

Vraagje in verband met art.1435 BW;
wordt bij de berekening, de aankoopprijs van de woning gebruikt, of wordt de aankoopprijs+notariskosten, akte kosten ect.+bijkomende lening verbouwingswerken ( bijkomende lening om de woning leefbaar te maken) gebruikt.

Alvast bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”