erfenis bij huwelijk

nicootje
Topic Starter

erfenis bij huwelijk

#1 , 17 apr 2008 11:28

Wij zijn momenteel al 20 jaar gehuwd. Nu is er onlangs iemand overleden, en mijn vrouw gaat een aanzienlijke som erven. Nu wil ze dat geld op een aparte rekening zetten, alleen op haar naam, en wil zij met dat geld doen waar zij zin in heeft. Nu is mijn vraag, mag dat allemaal en is het niet zo dat dit geld niet alleen van haar is maar ook van mij, dus van ons beiden? En mocht ze toch haar zin willen doordrijven wat kan ik er tegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lvddaele

#2 , 17 apr 2008 13:35

Als jullie getrouwd zijn volgens het wettelijk stelsel (de andere weet ik niet zeker) heeft zij gelijk. Wat je bekomt uit een erfenis blijft een eigen goed en kan je bijgevolg dus ook op een eigen rekening zetten. De interesten die je er op krijgt zijn wel gemeenschappelijk dacht ik.

Beachcomber

#3 , 17 apr 2008 14:07

Welk stelsel men heeft: erfenis is eigen goed. Uw vrouw kan dus met dat geld doen wat ze wil.

Reclame

wolf2

#4 , 17 apr 2008 19:14

Wellicht heeft U geen huwelijkscontract;

De erfenis van uw vrouw mag ze perfect op een eigen rekening zetten en mag ze besteden naar eigen goeddunken.

De interesten die haar rekening (evt. beleggingen) opbrengen zijn wel een gemeenschappelijk goed en mogen dus niet gevoegd worden bij die rekening: ze moeten belanden op een gemeenschappelijke rekening.

Het wettelijk stelsel is dan ook een stelsel van scheiding van goederen (= die erfenis) met een gemeenschap van aanwinsten (= die interesten).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”