woning op slot na overlijden

dn
Topic Starter

woning op slot na overlijden

#1 , 12 apr 2008 09:51

Een oom van mijn buren is gestorven en heeft naast mijn buren geen andere wettelijke erfgenamen. Mijn buren zijn via een briefje in de bus op de hoogte gesteld van de dag en uur van de begrafenis (die geregeld is door onbekenden). Mogen mijn buren bij de begrafenisondernemer informeren wie dit heeft geregeld of kan/mag dit niet meegedeeld worden wegens bv de wet op de privacy?

De woning van de overleden oom is op slot maar toon duidelijke sporen dat er na het overlijden van de oom nog mensen in de woning zijn geweest (de woning ligt afgelegen).
Hoe kunnen mijn buren uitzoeken wie een sleutel heeft van de woning heeft? Welke stappen kunnen/mogen zij ondernemen?

Geruime tijd voor zijn overlijden heeft de oom aan mijn buren gezegd dat zijn nalatenschap is beschreven bij de notaris. Zij hebben echter geen weet welke notaris dit is. Hoe kunnen zij dit uitzoeken (rekening houdend met het feit dat zij de woning niet binnen kunnen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 apr 2008 17:32

U kan , via een simpele verklaring op het vredegerecht , bekomen dat de woning verzegeld wordt. U bent wettelijk erfgenaam , U bent dus belanghebbend. Indien U weet heeft van verdwenen goederen uit het huis , vermeld dit ook.
Richt U tot uw eigen notaris , die kan U behulpzaam zijn bij het zoeken van het testament. Misschien is het wel bekend bij het Centraal Register van testamenten. Notarissen onderling wisselen ook wel die informatie uit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”