Hier volgen een aantal vragen over het zelfde onderwerp.
iK leef een beetje in onmin met mijn vader, zeg maar, en hij liet mij het volgende weten via telefoon:
Mijn vader beweert dat ik onterfd ben tot 1/16de deel. Hij zou immers naar de rechter gestapt zijn toen ik ooit als meerderjarige wegliep van huis en de rechter zou akkoord gegaan zijn dat ik tot 1/16de deel onterfd ben. Kan dat verhaal van mijn vader kloppen? Is zoiets na te gaan?
Verder vraagt mijn vader mij een document te ondertekenen dat opgesteld zou worden door de notaris om "afstand te doen" van toekomstige erfenissen van zijn kant. Natuurlijk wil ik dat niet, maar ik vraag me af of een notaris zo'n document wel kan opstellen.
Mijn vader beweert ook dat hij mij in't zwart geld moet geven omdat ik schulden heb en de schuldbemiddelaar onmiddellijk beslag legt op wat ik ook maar zou erven.
Verder beweert hij dat het huis waar hij en mijn moeder in wonen naar mijn minderjarig neefje gaat. Dat staat zo geschreven, zegt hij. Bijgevolg kunnen noch ik, noch mijn zus daar ooit iets van erven.
Kan zoiets? Kan hij alles al wegschenken bij leven aan een kleinkind of het op diens naam laten zetten?
Ik was er niet goed van toen ik dat telefoontje kreeg, en dus heb ik heel wat vragen. Alvast bedankt als iemand wat juridische helderheid kan brengen in dit verhaal.