Erfenisrecht: reservatair aandeel

jote123
Topic Starter

Erfenisrecht: reservatair aandeel

#1 , 31 jul 2014 18:19

Ik hoop dat u het niet erg vindt dat dit een erg persoonlijke vraag is. Ik ben geestesziek en lijd aan schizofrenie, maar er werden mij nooit enige dwangmaatregelen opgelegd, ik ben dus een 'brave' om het zo te zeggen. Mijn vader evenwel heeft notarieel laten vastleggen dat ik na zijn overlijden niet zal kunnen beschikken over mijn reserve ten aanzien van zijn kapitaal doch enkel de interesten ervan zal ontvangen - zoals het nu gaat met de intrestvoeten zal ik misschien wel moeten betalen in de plaats van ontvangen. Wist deze notaris wat hij deed? Ik zie niet in waarom mij het recht op mijn wettelijke reserve zomaar ontzegd kan worden bij notariële akte.
Met beste dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 31 jul 2014 22:06

Ongeacht dat je geestesziek bent, heb je altijd recht op je reservatair deel.
Leeft moeder nog?

jote123
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 22:30

@Creatief: Neen, moeder is overleden, dus dat deel van het erfenisrecht doet niet ter zake. Het zou dus moeten volstaan later bij de notaris de bewuste bepaling in het testament te 'wraken'? Mag hij overigens onwettelijke zaken stipuleren in zijn akten? Dank voor je antwoord.

Reclame

duma

#4 , 01 aug 2014 09:52

Wie heeft er geëerfd toen moeder overleed?
Normaliter had je toen ook al recht op je deel.

jote123
Topic Starter

#5 , 01 aug 2014 10:04

@duma: Mijn moeder overleed in 1983 en ik weet niet of het erfenisrecht er toen anders uitzag dan nu. Ik weet ook niet of er toen iets te erven viel in verband met het huwelijkscontract en zo, en als dat zo was dan heeft mijn vader alles geërfd, noch mijn broer noch mijn zus noch ikzelf hebben toen een deel ontvangen. Hoe dan ook, daarover maak ik me niet druk, wel over het feit dat mijn vader notarieel heeft laten acteren dat ik alleen zal kunnen beschikken over de interesten van zijn kapitaal dat deel uitmaakt van mijn wettelijke reserve. Graag vernam ik of ik mij daartegen moet verweren en hoe. Dank voor je antwoord.

duma

#6 , 01 aug 2014 11:35

Bij overlijden van uw vader kan u zich daartegen verzetten, eerder kan er niets gedaan worden.
U eist dan gewoon uw reservatair deel waar u recht op heeft.

jote123
Topic Starter

#7 , 01 aug 2014 11:41

@duma:

Dit is wat ik al dacht, maar nu weet ik het ook zeker. Hartelijk dank!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”