Wettelijk erfenisrecht; Wie krijgt wat

samsonite
Topic Starter

Wettelijk erfenisrecht; Wie krijgt wat

#1 , 10 mei 2014 15:48

Hey

Ik zou graag wat duidelijkheid hebben omtrent wie wat erft.
Peter heeft een vriendin Sarah.

Peter laat zijn moeder, broer, zus en tante na. (dus ze hebben geen kinderen)

In zijn testament schreef hij dat Sarah de helft van de nalatenschap krijgt
+ Sarah was aangeduid als begunstigde van een groepsverzekeringsovereenkomst twv 20.000

Case 1;
Peter woonde feitelijk samen met Sarah. (sinds 14/5/2012 en Peter sterft op 15/12/2012)
(dus ze hebben geen kinderen)

Volgens mij zal:
Sarah de helft van de nalatenschap krijgen (dat 20.000 euro zal niet worden opgenomen in de berekening van de successierechten, vrijgesteld obv art 8, 3de uitzonderingsregel W.Succ.)
Broer en zus : de andere helft
Moeder zal niets ontvangen.
Tante zal ook niets ontvangen.

Is dit correct?

Case 2;
Idem zoals case 1.
Maar ze wettelijk samenwonend/getrouwd en hadden 1kind.

Dan kreeg zijn echtgenoot vruchtgebruik op het nalatenschap van zijn overleden partner.
Kind; Blote eigendom
de Rest krijgt niets.

Case 3;
Idem case 1.
Ze zijn feitelijk samenwonend en hebben 1 kind.
Wat dan?

PS: Ik vraag dit omdat ik momenteel het vak successierechten aan het studeren ben en bepaalde zaken niet echt duidelijk zijn.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 mei 2014 16:21

Case 1;
Peter woonde feitelijk samen met Sarah. (sinds 14/5/2012 en Peter sterft op 15/12/2012)
(dus ze hebben geen kinderen)

Volgens mij zal:
Sarah de helft van de nalatenschap krijgen (dat 20.000 euro zal niet worden opgenomen in de berekening van de successierechten, vrijgesteld obv art 8, 3de uitzonderingsregel W.Succ.): Sarah zal wel erfenisrechen moeten betalen op die 20 000 EUR)
Broer en zus : de andere helft
Moeder zal niets ontvangen.Aangezien Peter niet gehuwd was en geen kinderen heeft is zijn moeder ook wettige erfgenaam
Tante zal ook niets ontvangen.

Is dit correct?

Case 2;
Idem zoals case 1.
Maar ze wettelijk samenwonend/getrouwd en hadden 1kind.

Dan kreeg zijn echtgenoot vruchtgebruik op het nalatenschap van zijn overleden partner.
Kind; Blote eigendom
de Rest krijgt niets.

Case 3;
Idem case 1.
Ze zijn feitelijk samenwonend en hebben 1 kind.
Wat dan?
Dan erft het kind alles in volle eigendom

Opmerking: dit zijn allemaal eenvoudige, traditionele gevallen. Staat daar niets over in uw cursus?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 10 mei 2014 16:36

Case 1 = moeder krijgt 1/4 , broer en zus verdelen ook 1/4.
Case 2 = bij wettelijk samenwonen enkel vruchtgebruik op woning en huisraad. Niets van de rest voor partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

samsonite
Topic Starter

#4 , 10 mei 2014 19:18

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoord.

@roharro
Moet zij successierechten op dat 20.000 euro betalen omdat zij geen 'overlevende echtgenoot' is van de overledene?
Edit: Als ik het goed begrepen heb zal ze successierechten betalen aan verlaagd tarief (tarief 1, link: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false; )

W. Succ. art. 8 uitzondering 3
3° op de renten en kapitalen die door tussenkomst van de werkgever van de overledene werden gevestigd ten behoeve van de overlevende echtgenoot van de overledene of, bij gebreke, ten behoeve van zijn kinderen die de leeftijd van eenentwintig jaar niet hebben bereikt, tot uitvoering hetzij van een groepsverzekeringscontract onderschreven ingevolge een bindend reglement van de onderneming en beantwoordende aan de voorwaarden gesteld door de reglementering betreffende de controle van zulke contracten, hetzij van het bindend reglement van een voorzorgsfonds opgericht ten behoeve van het personeel van de onderneming;

In het boek staan er niet veel cases.
Omdat ik dit vak in afstandsleren volg krijg ik hierdoor geen extra uitleg ivm het wettelijk erfrecht.
Ze zijn dit hoogstwaarschijnlijk vergeten op te nemen in het boek. Maar voor de rest hebben staat er alles ivm successierechten wel in het boek.

roharro

#5 , 10 mei 2014 19:56

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoord.

@roharro
Moet zij successierechten op dat 20.000 euro betalen omdat zij geen 'overlevende echtgenoot' is van de overledene?
Edit: Als ik het goed begrepen heb zal ze successierechten betalen aan verlaagd tarief (tarief 1, link: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false; )

W. Succ. art. 8 uitzondering 3
3° op de renten en kapitalen die door tussenkomst van de werkgever van de overledene werden gevestigd ten behoeve van de overlevende echtgenoot van de overledene of, bij gebreke, ten behoeve van zijn kinderen die de leeftijd van eenentwintig jaar niet hebben bereikt, tot uitvoering hetzij van een groepsverzekeringscontract onderschreven ingevolge een bindend reglement van de onderneming en beantwoordende aan de voorwaarden gesteld door de reglementering betreffende de controle van zulke contracten, hetzij van het bindend reglement van een voorzorgsfonds opgericht ten behoeve van het personeel van de onderneming;

In het boek staan er niet veel cases.
Omdat ik dit vak in afstandsleren volg krijg ik hierdoor geen extra uitleg ivm het wettelijk erfrecht.
Ze zijn dit hoogstwaarschijnlijk vergeten op te nemen in het boek. Maar voor de rest hebben staat er alles ivm successierechten wel in het boek.
Ja omdat ze geen echtgenoot is.

Verlaagd recht (tarief rechte lijn) indien:

"Voor de toepassing van dit artikel wordt onder samenwonenden verstaan :

1° de persoon, die op de dag van het openvallen van de nalatenschap overeenkomstig de bepalingen van boek III, titel Vbis, van het Burgerlijk Wetboek, met de erflater wettelijk samenwoont;

2° de persoon of personen die op de dag van het openvallen van de nalatenschap, ten minste één jaar ononderbroken met de erflater samenwonen en er een gemeenschappelijke huishouding mee voeren. De afwijking vermeld in het derde lid is echter alleen van toepassing voor de persoon of personen die op de dag van het openvallen van de nalatenschap, ten minste drie jaar ononderbroken met de erflater samenwonen en er een gemeenschappelijke huishouding mee voeren. Deze voorwaarden worden geacht ook vervuld te zijn indien het samenwonen en het voeren van een gemeenschappelijke huishouding met de erflater, aansluitend op de bedoelde periode van één of drie jaar tot op de dag van het overlijden, ingevolge overmacht onmogelijk is geworden. Een uittreksel uit het bevolkingsregister houdt een weerlegbaar vermoeden in van ononderbroken samenwoning en van het voeren van een gemeenschappelijke huishouding."
"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”