geen huwelijkscontract geen testament

saba
Topic Starter

geen huwelijkscontract geen testament

#1 , 08 mei 2014 14:06

Man getrouwd met vrouw waarvan elk twee kinderen uit vorig huwelijk,
Vrouw heeft een eigendom , man komt inwonen bij vrouw, kinderen van de vrouw wonen bij haar in, kinderen van de man komen enkel om de 14 dagen weekend,
Er is 1 gezamenlijke zichtrekening en 1 spaarrekening,
De vrouw en man hebben nog elk hun eigen rekeningen waarvan niemand de volmacht geeft,

Als de man of vrouw eerst overlijd , wat gebeurt er met de rekeningen die alleen op eigen naam staan?
Erft de langstlevende de helft van die rekeningen of erven de eigen kinderen alleen ?
Erven de stiefkinderen van de eigendom?

graag een antwoordje zodat er aanpassingen kunnen gebeuren :roll:
Laatst gewijzigd door saba op 08 mei 2014 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 08 mei 2014 14:15

zonder huwelijkscontract (wettelijk stelsel) erft de langstlevende van de eigen rekeningen enkel het vruchtgebruik (intresten).

Van de eigendom zullen de kinderen van de man niet erven.

duma

#3 , 08 mei 2014 14:20

De partners erven niet van elkaar, tenzij ze elkaar bij testament iets nalaten.
Elk kind erft van zijn ouder en niet van zijn stiefouder.
De partners, gezien getrouwd, erven het vruchtgebruik op de nalatenschap.

Maw:
- de kinderen van de vrouw erven het huis. Als de man nog leeft, is dat enkel de blote eigendeom en erft hij het vruchtgebruik (hij mag daar blijven wonen zijn hele leven, of het verhuren, ...)
- de kinderen van de man erven niets van de vrouw en kunnen dus ook geen aanspraak maken op het huis.
- de kinderen erven de rekening die op naam stond van hun ouder. De partner erft het vruchtgberuik erop. Dat wil zeggen dat de kinderen met het geld niets kunnen doen. Dat blijft staan op een geblokkeerde rekening en de overlevende partner krijgt er de interesten op.

De partners kunnen elks, gezien ze 2 kinderen hebben, 1/3e van hun nalatenschap vrij nalaten, aan bv hun partner, of bv de kinderen van hun partner.
Elk kind heeft steeds recht op zijn reservatair deel, zijnde ook 1/3e.

Reclame

saba
Topic Starter

#4 , 08 mei 2014 14:35

"Voor wie zonder huwelijkscontract getrouwd is, is het geld op eigen zichtrekeningen ook een gemeenschappelijk goed. Voor gezamenlijke rekeningen geldt uiteraard hetzelfde."
Dit heb ik juist ergens gelezen, dus eigen rekeningen worden eigenlijk aangezien als gezamenlijke?
Het loon wordt verdeeld tussen de man en de vrouw §§ euro op de gezamenlijke en de rest blijft bij de man of vrouw op eigen rekening staan met de bedoeling dat dit voor de eigen kinderen zijn na overlijden,
Maar als dit aanzien word als inkomsten tijdens het huwelijk , is dit dan zo dat het gezamenlijk aanschouwd word en iedereen erft?

KimSe

#5 , 08 mei 2014 14:47

Niet als kan aangetoond worden dat het geld op de eigen rekening er was voor het huwelijk...

Loon wordt onder het wettelijk stelsel inderdaad gezien als gemeenschappelijk, dus deze gelden zullen in de gemeenschap moeten verrekend worden.

saba
Topic Starter

#6 , 08 mei 2014 14:51

Als er een erfenis is tijdens het huwelijk , vb, man erft van zijn overleden ouders ,word die dan ook aangezien als gemeenschappelijk of hebben dan alleen zijn eigen kinderen er recht op ?

duma

#7 , 08 mei 2014 14:51

Als een van hen sterft, wordt hetgeen gemeenschappelijk is, in twee verdeeld. De helft voor de langstlevende, de andere helft valt in de nalatenschap van de overleden partner. Dit wordt geërfd in blote eigendom door de kinderen van de overledene, of eventueel voor 1/3e door degene aangeduid bij testament. Het vruchtgebruik over die helft blijft ook bij de langstlevende.

Aangezien ze onder het wettelijk stelsel getrouwd zijn, zijn hun lonen gemeenschappelijk. ZE op andere rekeningen zetten, heeft geen invloed.
Als dat het enige is waarvoor die eigen rekeningen gebruikt worden, valt dat inderdaad in de gemeenschap. Als dat een erfenis is of een grote soms geld die men al had voor het huwelijk, is dat enkel van die persoon (maar zet u dat het best op een aparte spaarrekening).

duma

#8 , 08 mei 2014 14:51

Erfenis is van de man en enkel zijn kinderen zullen die erven (tenzij testament 1/3ee blabla)

saba
Topic Starter

#9 , 08 mei 2014 14:56

Bedankt voor de informatie

wanton

#10 , 08 mei 2014 16:29

Wat is eigen vermogen :
- hetgeen elke partner bezat voor het huwelijk
- hetgeen een partner ten persoonlijke titel heeft geërf of geschonken gekregen

Dat wort niet verdeeld. daarvan heeft de partner het vruchtgebruik, de kinderen e blote eigendom.
Hetgeen beiden tijdens het huwelijk als inkomsten uit loon en derg hebben verkregen is gemeenschappelijk. Bij een overlijen wordt dat in 2 helften verdeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#11 , 09 mei 2014 08:25

wanton, die wort vind ik er nu toch wel over :)

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 mei 2014 11:10

wanton, die wort vind ik er nu toch wel over :)
De "d" toets is oververmoeid denk ik. De "d"'s ontbreken in veel woorden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#13 , 09 mei 2014 16:30

Verdomme hé! Sorry.
Ik denk dat Roharro gelijk heeft: 4 d's te kort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”