testament

kamroennisha1964
Topic Starter

testament

#1 , 19 dec 2007 22:00

Lieve mensen,
Mijn man en kinderen hebben het op dit moment heel erg moeilijke.Mede daardoor heb ik het ook zwaar.Mijn schoonmoeder is komen te overlijden na een lange ziekte.Dit is op 12 dec. 2007 gebeurt.Nu zijn we achter gekomen dat mijn schoonmoeder iemand van de kerk(jehovah) mede eigenaar had gemaakt van haar bankzaken.Ze was een weduwe en de man is gewoon getrouwd en leefde niet samen met haar.Mijn man heeft geen zussen of broers.Hij was dus enige kind van zijn overleden ouders.Volgende week wordt de testament gelezen.Die beste man bepaald nu al hoeveel mijn man krijgt.Dat is dus omgerekend 20%. Graag antwoordt hierop met spoed.Mijn grote dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 20 dec 2007 20:11

Uw man kan als enig kind aanspraak maken op een voorbehouden erfdeel van 50% van de ganse nalatenschap. Hij moet hiervoor de inkorting vragen van hetgeen zijn moeder "te veel" zou hebben 'gegeven" in haar testament aan een ander.

krissie

#3 , 20 dec 2007 22:08

Dino, een collega van mij vroeg me volgende vraag te stellen. Collega heeft geen contact meer met zijn twee kinderen; ze weigeren nu al meerdere jaren contact met hem, na ongelooflijke pogingen...Die mens is er kapot van. Nu is de vraag : 1- Kan hij zijn kinderen op basis daarvan onterven (als ze verder alle contact weigeren)
2-Kan hij geld en vast goed via testament aan mensen schenken die hem wel als mens behandelen en het goed met hem menen.
Dank voor de info krissie
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

Reclame

wolf2

#4 , 20 dec 2007 23:03

Nee, het volstaat niet dat kinderen niet naar U omkijken om ze te onterven.

Als men een eigen huis bezit, kan men het verkopen op lijfrente. Men krijgt dan een bescheiden deel cash + een maandelijkse rente zolang men leeft.
Bij overlijden erven de kinderen hoogstens elk 1/3 wat er van de cash uit het begin over is (bij testament kan men maar over 1/3 beschikken). Van het huis elf krijgen ze niets: dat i al verkocht.
Het is niet verboden om zo een huis te verkopen aan iemand die nadien dan ook in het testament staat voor 1/3 van wat rest.

Een andere mogelijkheid is te werken met levensverzekeringen: men kan dat 1/3 overschrijden door diegene die men zal begunstigen in een testament, ook de begunstigde te maken van één of meer levensverzekeringen. Het bedrag daarvan moet wel in een redelijke verhouding staan tot het vermogen van de "schenker"; daar staat echter geen % op in de wet.

Men kan cash schenken bij leven zonder sporen na te laten (dus niet grote bedragen afhalen in 1 keer).

Als er kleinkinderen zijn, kan men die in het testament zetten. De kans is klein dat de kinderen de inkorting zullen vragen van hun eigen kinderen.

Het is wel zo dat de tegenhanger van de erfenis van de kinderen, hun plicht tot bijstand van hun behoeftige ouder is.

j.demoor

#5 , 21 dec 2007 10:51

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat...Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).

Uw man kan dus zonodig de schenking aan ‘iemand van de kerk’ doen inkorten tot de helft van de nalatenschap van zijn moeder.

Ook dient onderzocht in hoeverre uw schoonmoeder eigenaar was van ‘haar bankzaken‘.Indien deze ’bankzaken’ behoorden tot het gemeenschappelijk vermogen van BEIDE schoonouders,bij het overlijden van uw schoonvader,dan is uw man volle eigenaar van zijn vaders helft sedert het overlijden van zijn moeder,die over die helft dan niet kon beschikken ten gunste van ‘iemand van de kerk’.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

kamroennisha1964
Topic Starter

#6 , 21 dec 2007 13:32

Lieve Mensen,
Mijn man had absoluut wel contact met zijn moeder.En mijn zalige schoonmoeder had ook contact met haar kleinkinderen.Het enige wat misschien haar niet aanstond was, dat ik me niet had laten bekeren tot haar geloof, maar desondanks hadden er geen spraken van ruzie.Mijn had heeft ook een stress baan en dan nog 4 kinderen, had hij mede daardoor zeer weinig tijd voor zijn moeder.Hij komt nauwelijks aan zichzelf toe.
Moet hij daarvoor gestraft worden?

krissie

#7 , 26 dec 2007 18:41

Dino, om nog eens op de vraag terug te komen die ik eerder stelde nl: kan iemand zijn kinderen onterven op basis van het niet meer erkennen vd ouder (in dit geval de vader). Collega is aan het overwegen om zijn vastgoed (huis ) te verkopen en iets te huren. Zo kan hij met het vrijgekomen geld doen wat hij wil ... Hij kan het geld gebruiken om te doen wat hij wil en te geven aan wie hij wil. Kan toch , niemand hoeft toch te weten wat men doet met zijn eigen geld !? MVG
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

wolf2

#8 , 27 dec 2007 09:36

Erfenisplanning is zeer eenvoudig als men zou weten wanneer men zal sterven! Maar meestal weet men dat niet... en heeft men dus een probleem dat men niet weet hoeveel geld men nog zal hebben... als het te vroeg op is, heeft men honger... en als er te veel overblijft, gaat het naar die erfgenamen waar men het niet wil zien belanden.

Ja, men kan tijdens het leven zijn geld opdoen en weggeven of opstoken enz.

Maar iets verkopen op lijfrente is veel handiger: men krijgt geld tot men dood is; de erfgenamen krijgen niets.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”