Wie krijgt wat? Beter trouwen? Erfrecht!

blinki
Topic Starter

Wie krijgt wat? Beter trouwen? Erfrecht!

#1 , 15 aug 2013 09:40

Hallo,

Hieronder mijn situatie.
Ik heb geen idee hoe het allemaal in zijn werk gaat als bv mijn vriend zou overlijden.
Wie krijgt wat? Wat moeten we betalen? Wat is het beste? Enz!

Wettelijk samenwonend
Zicht en spaarrekening = gezamenlijk
1 dochter
1 huis, geschatte waarde € 375000
Geen testament

Wat moet ik betalen van successierechten?
Kan de dochter mij uit het huis zetten?
Is het beter om te trouwen?
Moet er nog iets verdeeld worden onder mijn vriend zijn familie?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 aug 2013 12:39

Voor wettelijk samenwonenden geldt data de overlevende partner het vruchtgebruik bekomt van de gezinswoning. Hierdoor kan die levenslang blijven wonen , zonder dat iemand daar iets kan aan doen. Uw dochter kan u dus nooit uit het huis zetten. Zij erft wel de blote eigendom van de helft van het huis , het deel van de overleden ouder.
Verder erft de partner niets. Hij heeft wel de helft van alle tegoeden = de helft van het huis , de helft van de spaartegoeden. Hij moet enkel successierechten betalen op de spaartegoeden , niet op (het vruchtgebruik van) het huis.
De dochter bekomt dus de helft van de spaartegoeden ( na aftrek van de kosten van overlijden en begrafenis) en de blote eigendom van de helft van het huis. Zij moet daar wel de nodige successierechten op betalen. De rspektievelijek familie komt niet in aanmerking , vermits de dochter ( ik veronderstel dat die van jullie beiden is) al de rest uitsluit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”