uit onverdeeldheid treden

sneeuwklokje
Topic Starter

uit onverdeeldheid treden

#1 , 10 aug 2013 01:42

Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden. Mijn vader is al sinds 1992 overleden. Wij zijn met 4 erfgenamen waarvan er eentje alle contact heeft verbroken 15 jaar geleden.Er zijn 2 eigendommen te verkopen waarvan eentje gelegen naar het huis waar mijn broer woont. Voor alle eigendom is er een goed bod maar mijn broer is niet akkoord en wil nu dat alles openbaar verkocht wordt. Ons vermoeden is sterk dat hij de eigendom naast hemzich wil toeëigenen voor een derde van de prijs van het huidig bod (heeft zelf al zo'n bod gedaan), waar wij gezien de omstandigheden niet kunnen mee akkoord gaan. Als wij toezeggen voor een openbare verkoop riskeren wij dat hij weer niet akkoord zal zijn met de geboden prijzen om alzo de kandidaat-kopers te ontmoedigen en het dan tenslotte toch voor de door hem beoogde prijs te kunnen kopen.
Dus bestaat de kans dat de kandidaat-kopers afhaken en wij dus financieel verlies lijden op het einde van de rit. Kunnen wij dat eventuele verlies langs gerechterlijke weg op hem verhalen? Volgens de advocaat wel, maar vooraleer we hiermee doorzetten wil ik toch een beetje meer zekerheid hieromtrent.
Dus bestaat er een wettelijke weg om het eventuele financiële verlies dat wij zouden lijden bij een mindere opbrengst van de openbare verkoop op hem kunnen verhalen omdat hij niet wou akkoord gaan met de biedingen (die volgens notaris, landmeter en schatters uitstekend zijn ) die wij ontvingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2013 11:22

In principe is de weigering om akkoord te gaan met een onderhandse verkoop en een openbare verkoop te eisen geen fout en kan dit geen aanleiding geven tot het betalen van schadevergoeding.

sneeuwklokje
Topic Starter

#3 , 10 aug 2013 14:05

De advocaat sleurt daar art 1382B.W. bij: "elke daad van de mens, waardoor een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden"
Vind dit zelf nogal twijfelachtig en zwak argument maw de kans is zéér klein dat bij een publieke verkoop van de goederen een hogere prijs dan de bestaande biedingen zal bekomen worden maar niemand heeft een glazen bol ook de rechter niet, dus gaat die dat als voorwaarde stellen of gewoon negeren en mijn broer volgen in zijn vraag tot openbare verkoop zonder voorwaarden. Mij lijkt die kans wel bestaande en dan hebben we dus veel tijd (door advocaat) verloren en ook het doel van de zaak. Misschien heeft iemand weet van een precedent (in positieve of negatieve
zin)

Reclame

Turaki

#4 , 10 aug 2013 15:07

En hoe gaat u de grootte van de schade bepalen? Lijkt mij onbegonnen werk.

sneeuwklokje
Topic Starter

#5 , 10 aug 2013 15:21

Misschien zie ik het allemaal te simpel maar het verschil tussen de 3 biedingen die we op papier hebben en de behaalde (lagere) verkoopprijs in geval van publieke verkoop van deze drie onroerende goederen lijkt volgens mij toch mogelijk te bepalen niet? Dat is dan de geleden schade of niet???

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2013 15:31

Er moet een fout bewezen worden. Ook dat is een voorwaarde van art. 1382 BW.

De wet bepaalt dat wanneer een goed verplicht verkocht moet worden de normale wijze een openbare verkoop is. Ik zie niet in hoe het kiezen van de door de wet voorgeschreven wijze van verkoop een fout kan zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”