vereffening/verdeling

pebbles
Topic Starter

vereffening/verdeling

#1 , 12 mar 2013 17:38

Hallo,mijn vraag staat ook al op het echtscheidingforum,maar misschien is dit een geschiktere plaats om info te krijgen.

Mijn man en ik zijn dus na 21 jaar huwelijk gescheiden,nu zitten we aan de vereffening/verdeling.

We hadden het wettelijk stelsel.

In 1995 krijgt mijn ex een handgift van zijn vader ttz. op volgende wijze:

Aangetekend schrijven,geadresseerde op naam van ex "ik bevestig vandaag ../../1995 een overschrijven heb verricht ten titel van handgift.Dit geld komt van zijn vader,het geld werd gestort op een gemeenschappelijke rekening.Eerst het voorschot,daarna de rest van het bedrag.

Met dit geld werd er gezamelijk een onroerend goed gekocht.We zijn beiden eigenaar,daar bestaat er geen intussen geen twijfel over,tegenpartij zegt dat het "eigen gelden zijn,"en moet geindexeerd worden.

Mijn advocaat zegt dat het op de gezamelijke rekening gestort is,samen iets mee gekocht werd,en er nergens een vermelding is dat het effectief voor mijn ex alleen is,maar dat mijn schoonvader "het jonge gezin" wilden vooruit helpen.Schoonvader is intussen overleden.

Er waren op dat moment en de volgende 15 jaar ook niet trouwens,geen problemen in het gezin.

Wie heeft er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 12 mar 2013 20:16

Schenking op een gezamenlijke bankrekening :

De schenking onder uitsluitingsclausule (= het voorbehoud dat de schenking bedoeld is voor het eigen kind, waardoor de aangetrouwde partner, wordt uitgesloten van de rechten op de schenking).
De schenking onder uitsluitingsclausule is en blijft van degene die hem heeft verkregen. De discussie die gevoerd zou kunnen worden, is dat de schenking op een gemeenschappelijke bankrekening is gestort.
Het bedrag zou kunnen verrekend worden met het gemeenschappelijk vermogen van beide partners.
De rechter heeft bepaald dat de schenking privé vermogen blijft van de rechthebbende dat als bewezen wordt door wie, voor wie en van welke rekening de schenking is overgemaakt

Als de schenking van de rekening van de ouder, VOOR HET KIND en van de rekening van de ouder is afgeschreven, staat het vast dat het bedoeld is als schenking.
De schenking wordt binnen de afwikkeling van een echtscheiding als privévermogen van de verkrijger gezien.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”