schenking deel van huis

Kindred
Topic Starter

schenking deel van huis

#1 , 17 okt 2007 23:33

Ik huur het huis van de vader van mijn stiefvader. De moeder van mijn stiefvader is overleden. Ik ben erfgenaam van mijn stiefvader.

Als de vader van mijn stiefvader overlijdt, denk ik eraan om het huis eventueel te kopen. Mijn stiefvader, die samen met zijn zus, de erfgenaam is, wilt mij zijn deel van het huis schenken.

Is dit wettelijk mogelijk en kan ik de helft van het huis die zijn zus erft "uitkopen" om zo volledige eigenaar van het huis te worden?

Groetjes,

Kindred

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 okt 2007 12:11

Uit ‘Ik ben erfgenaam van mijn stiefvader’ leid ik af dat hij u adopteerde en ik ga ervan uit dat het om gewone adoptie gaat.

“Art.353-15 De geadopteerde en zijn afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen op de nalatenschap van de adoptant of adoptanten dezelfde rechten als een kind of zijn afstammelingen daarop zouden hebben maar verkrijgen geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant of adoptanten.“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw stiefvader kan u zijn deel van het huis schenken.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...“(B.W.).

Als de zus van uw stiefvader u dan haar deel niet vrijwillig verkoopt dan kan u enkel vorderen uit onverdeeldheid te treden wat zal leiden tot openbare verkoping.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Kindred
Topic Starter

#3 , 03 nov 2007 01:47

Eerst en vooral bedankt voor het antwoord...

Intussen in jammer genoeg de vader van mijn stiefpa/huisbaas overleden...:(

Wel heb ik ontdenkt dat ik niet gewoon geadopteerd ben, maar dat mijn stiefpa gewoon een akte heeft laten opmaken dat ik zijn enigste erfgenaam ben, moest mijn ma voor hem overlijden...(heeft zelf geen natuurlijke kinderen)

Ivm schenkingsrechten heeft dit dus grote gevolgen... In tegenstelling tot bij successierechten worden stiefkinderen niet gelijkgesteld met kinderen. Bij gewone adoptie is dit blijkbaar wel het geval, oa indien de adoptant gehuwd is met natuurlijke ouder? Klopt Dit?

Zou het alsnog mogelijk zijn dat mijn stiefpa mij gewoon adopteerd, zonder er iets verandert aan mijn naam, en de rechten van mijn echte vader? Ik lees hierover tegenstrijdige info.

Eventueel andere suggesties om helft van het huis dat mijn stiefpa mij wil schenken te kunnen verkrijgen zonder de torenhoge schenkingsrechten?

mvg,

Kindred

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”