verdwenen huis

prudence
Topic Starter

verdwenen huis

#1 , 23 nov 2012 18:18

Mijn ouders(zonder huwcontr) bezaten een huis en hebben ergens jaren 70 een tweede huis gekocht. Zij hadden 3 zonen.
Bij het overlijden van mijn vader in 2003, heb ik de overlijdensaangifte gedaan en bleek dat het eerste huis, niet meer in het bezit was van mijn ouders.
Mijn broer A. heeft dit huis, het ouderlijke huis, sedert de verhuis van mijn ouders bewoont tot aan zijn overlijden in 2006, hij laat een dochter en zoon na. Mijn andere broer B. is eveneens in 2006 overleden en heeft één zoon.

Hoe het huis in bezit gekomen is van mijn broer A. weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat er achter mijn rug wat geregeld werd en ik vermoed ook dat ik me benadeeld mag voelen.

Vader en moeder zijn verhuisd naar het tweede huis; vader is overleden in 2003 en moeder heeft op 90-jarige leeftijd de tweede woning verlaten in 2011. Dit leegstaand huis wordt met akkoord van moeder en de erfgenamen, 1 nicht en 2 neven en mezelf -de enige overlevende zoon-, verkocht.

Tijdens het leegmaken van de woning heb ik nergens een spoor gevonden van verkoop of gift of testament in de papieren van mijn moeder/vader kunnen vinden voor het eerste - ouderlijke huis-.

Aangezien de familierelatie toch al verzuurd is, heb ik er géén problemen mee om de puntjes op de i's te laten zetten. Hoe kan ik mijn rechten laten gelden, mocht ik die al hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2012 18:24

Op wie staat nu dit eerste huis.
U kan dat navragen bij het kadaster
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief

#3 , 23 nov 2012 22:08

Indien je denkt dat je je reservatair erfdeel niet hebt gekregen, dan kan je via de rechtbank de nalatenschap ongedaan laten maken. Met andere woorden gezegd: de inkorting vragen. Het is natuurlijk aan jou om te bewijzen dat je broer dat huis heeft gekregen.

Een nalatenschap verjaart pas na 30 jaar na overlijden van de ouder.

Reclame

wanton

#4 , 24 nov 2012 20:46

Vraag bij de Registratie van de betrokken gemeente de 30-jarige geschiedenis van het huis. Dan kun je nagaan wanneer en hoe dat huis uit het vermogen van uw ouders is verdwenen. Is het verkocht , weggeschonken , aan wie , welke prijs , waarde?
Eventueel kan je , zoals creatief zegt , uw deel opeisen van de erfgenamen van uw broer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

prudence
Topic Starter

#5 , 01 dec 2012 13:51

hartelijk dank aan allen die de moeite gedaan hebben om te antwoorden. ik ga alvast beginnen met de gemeente te raadplegen en zal in elk geval indien haalbaar mijn deel opeisen via de kinderen van mijn overleden broer.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2012 18:11

Kadaster is een dienst van het ministerie van financiën.
Gemeente heeft daar geen documenten van.

MarkiZN

#7 , 05 dec 2012 14:33

Het hypotheekkantoor van het arrondissement waar het huis gelegen is , is staatsde instelling waar bijgehouden wordt wie de eigenaar is. De notariële akte waaruit de overdracht van eigendom blijkt, wordt op het hypotheekkantoor overgeschreven. Met "overschrijven" wordt bedoeld dat alles wat de notaris aan het hypotheekkantoor toezendt, volledig en letterlijk met de hand overgeschreven wordt in een daartoe bestemd register.
Die inschrijving creëert rechtszekerheid en maakt de akte tegenstelbaar aan derden.

boemerang

#8 , 05 dec 2012 21:27

Het kantoor van de registratie waaronder het desbetreffende onroerend goed ressorteert lijkt mij de aangewezen plaats.
Hier beschikt men over alle overgangen van het onroerend goed, erfenissen + akten onder de levenden.
Erfenissen zijn niet gekend op een hypotheekkantoor.

Terzijde: overschrijven met de hand gebeurd al zo'n 12 jaar niet meer.
En "bijgehouden wie eigenaar is" is een wat te simpele uitleg die voor verwarring kan zorgen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”