Pensioensparen

Chanta
Topic Starter

Pensioensparen

#1 , 17 sep 2012 09:37

Beste,
Wat gebeurt er met het Pensioensparen van iemand die komt te overlijden?
Gaat dat automatisch naar echtgenote, of naar kinderen , of groot stuk naar Staat ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 sep 2012 13:15

Het pensioensparen van een overleden persoon wordt bealst tegen de geldende tarieven ( 10 -16.5 %). De netto waarde komt bij de tegoeden van de erfenis en wordt mee verdeeld met de andere roerende goederen tussen de erfgenamen. Er dienen tevens de voorziene successierechten worden betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#3 , 17 sep 2012 17:10

Oei!
Ik dacht eventueel dat het ook voor een begunstigde persoon zou kunnen zijn. Een persoon die werd aangeduid bij het ondertekenen van het pensioensparen. Kan dit?

Reclame

wanton

#4 , 17 sep 2012 19:12

Dat zou wel kunnen , indien het pensioensparen is gebeurd volgens het systeem 'verzekeringen'.
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#5 , 29 sep 2012 15:56

Nee, het zou hier gaan over pensioennsparen en niet verzekeringen.
Indien de houder ( dus niet overleden) van dit pensioensparen nu zijn geld zou willen ( 2015 wordt hij 65) moet hij fiscale beboeting van 33,41 % en uitstapkosten 3% voor KBC betalen.
Lijkt me zo hoog, Is dit normaal?

wanton

#6 , 29 sep 2012 17:13

Hij kan zonder bijkomende kosten het bedrag van zijn pensioensparen opvragen vanaf de dag dat hij met pensioen is. Er is een afhouding gebeurd in de maand dat de houder 60 jaar werd. Al wat er daarna bijkomt is fiscaal vrij. Indien echter de terugbetaling gevraagd wordt voor pensionering (of overlijden) is er idd een fiscale boete. Men moet dan een groot stuk van de belastingvermindering die men ooit gehad heeft terugbetalen.
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#7 , 30 sep 2012 13:35

Bedankt Wanton.
Het probleem is dat deze persoon 64 j is, maar hij is ongeneeslijk ziek... Hij wil het geld nu opvragen om het zelf te mogen beheren en om succesierechten te mijden .

wanton

#8 , 30 sep 2012 17:19

Dat van die successierechten te mijden , is waarschijnlijk onmogelijk. De Registratiue is op de hoogte van die uitbetaling. Bij overlijden binnen de drie jaar moet dat bedrag meegeteld worden , ook al is het niet meer aanwezig.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”