overdracht eigendom wagen

Chanta
Topic Starter

overdracht eigendom wagen

#1 , 16 sep 2012 11:27

Beste,
Auto stond en staat nog altijd op naam van echtgenoot.
Daarna gehuwd zonder contract.
Voor wie is de wagen na overlijden van echtgenoot?
Voor wettelijke echtgenote, of voor erfgenamen ( kind ) overledene?
Dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 sep 2012 13:24

Bij overlijden zonder huwelijkscontract of testament , is de auto voor de blote eigendom van de kinderen. De echtgenote verkrijgt het vruchtgebruik. Dat wil zeggen dat die de auto mag gebruiken , zolang dat kan. Zij dient wel alle ksoten te betalen : verzekeringen , herstellingen , brandstof. Dit wil eigenlijk zeggen dat de auto voor de echtgenote is , totdat die versleten is. De kinderen-erfgenaam ontvangen dan een waardeloos wrak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chanta
Topic Starter

#3 , 16 sep 2012 14:33

Bedankt voor deze info.
Maar echtgenote heeft ook wagen, dus heeft geen tweede auto nodig.
Zou dan auto van echtgenoot verkopen. ..
Als ik goed begrijp is dan opbrengst voor kinderen?

Reclame

eylis

#4 , 16 sep 2012 16:11

strikt genomen nog niet neen, in geval van verkoop wagen, zou de echtgenote de opbrengst op een rekening moeten plaatsen, waarvan ze jaarlijks de rente mag ontvangen (=vruchtgebruik) na haar overlijden worden de kinderen dan de volle eigenaar van de geblokkeerde geldsom. Maar of het sop de kool waard is? Meestal wordt zo'n klein bedrag bijgevoegd op de rekening waar alle geldsommen van de erfenis op worden vastgezet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”