Schenking van een tak 21 product

[email protected]
Topic Starter

Schenking van een tak 21 product

#1 , 11 mei 2012 17:35

Of een tak 21 product kan weggeschonken worden, bestaat heel wat discussie.
Volgens mij kan het niet, omdat dergelijk product pas resultaat oplevert op vervaldag of bij overlijden.
De meeste banken delen mijn standpunt; KBC beweert echter dat het kan.
Heeft iemand hiermee reeds ervaring ?
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 12 mei 2012 13:44

Aangezien het een verzekering is zie ik niet in hoe die weggeschonken kan worden. Toch niet zondermeer.
Verzekeringnemer kan zijn geld opvragen en dan wegschenken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

[email protected]
Topic Starter

#3 , 14 mei 2012 11:36

Klopt inderdaad dat het een verzekering is. Product zit echter in een effectenportefeuille (effectenrekening) die weggeschonken wordt.
Volgens mij kan het inderdaad niet, maar ik ben niet 100% zeker, vandaar de herhaling van mijn vraag.

Reclame

roharro

#4 , 14 mei 2012 14:38

Nog nooit gezien dat een "TAK...." product in een effectenportefeuille zit.
In alle gevallen mij bekend zijn die daar niet in opgenomen alhoewel effectenportefeuille en TAK -producten bij zelfde banken zijn.
Juridisch is een TAK-product geen effect....

[email protected]
Topic Starter

#5 , 01 jun 2012 20:14

Ik heb hier een schenkingsakte voor mij (notarieel) waarin letterlijk het volgende vermeld wordt: "Beschrijving van de geschonken goederen: De portefeuille bij de KBC Bank omvattende: ..... verzekeringen (Tak 21) en kap. verrichting (Tak. 26) 55888503 KBC-Life Capital met een waarde van 139.319,83 € ....

roharro

#6 , 01 jun 2012 23:41

Zoals ik reeds schreef komt hier meer bij kijken dan bij een "gewone" schenking van bijv. effecten, omdat het een verzekering betreft. Een "gewone" schenking is dan ook niet mogelijk aangezien de "polis" moet worden aangepast:

Volgens artikel 119 van de Landverzekeringswet kan de verzekeringsnemer de rechten die voortvloeien uit de verzekeringsovereenkomst (Tak 21 of Tak 23) geheel of gedeeltelijk overdragen. Die overdracht kan alleen gebeuren via een zgn. avenant (lees: een bijvoegsel bij de polis). De begiftigde wordt dan de nieuwe verzekeringsnemer zonder dat de polis afgekocht hoeft te worden. Het voordeel daarvan is dat er geen afkoopvergoeding, roerende voorheffing, uitstapkosten of (nieuwe) instapkosten betaald hoeven te worden. De fiscus heeft recentelijk ook aanvaard dat de taks van 1,1% niet opnieuw betaald hoeft te worden als de schenking van het levensverzekeringscontract gebeurt via een avenant bij de oorspronkelijke polis, ondertekend door de schenker, de begiftigde (lees: de nieuwe verzekeringsnemer) en de verzekeraar én als de schenking gebeurt via een notaris.

Wat wel belangrijk is bij een verzekeringsgift, is dat de begunstigde in de oorspronkelijke polis identiek is aan de begiftigde van de verzekeringsgift, anders krijgt de begiftigde een 'lege doos'. In de praktijk is dat doorgaans geen probleem omdat de begunstigde van de polis zelden aanvaard heeft (hij is m.a.w. zelf geen contractpartij). De begunstigde kan dan ook nog aangepast worden. De begiftigde van de verzekeringsgift kan m.a.w. zelf een nieuwe begunstigde (ook zichzelf) aanduiden aangezien hij door de schenking alle rechten gekregen heeft, dus ook het recht om een begunstigde aan te duiden.

[email protected]
Topic Starter

#7 , 04 jun 2012 16:12

van harte dank voor dit zeer duidelijk antwoord.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”