Bewust alleenstaande mama:wie erft wat?

Tori_B
Topic Starter

Bewust alleenstaande mama:wie erft wat?

#1 , 30 apr 2012 11:48

Beste,

Mijn situatie is als volgt: ik heb een dochtertje samen met mijn ex. Nu ben ik zwanger van een 2de kindje, maar deze keer bewust alleen. Er is dus geen vader.

Nu stel ik me de vraag: wat gebeurt er met mijn bezittingen,... wanneer er iets met mij zou gebeuren? Ik vermoed dat mijn beide kinderen gelijk zijn en ze ieder de helft krijgen, maar mijn kinderen zijn nog een hele tijd minderjarig, dus zullen ze mijn bezittingen niet zelf beheren. Het gaat dan voornamelijk over mijn huis, mijn inboedel, rekeningen,...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 apr 2012 12:17

Uw beide kinderen hebben dezelfde erfrechten. Ingeval u overlijdt zal er voor hen een voogd worden aangesteld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tori_B
Topic Starter

#3 , 30 apr 2012 13:01

Wordt er voor mijn oudste dochter een voogd aangesteld? Haar vader leeft toch nog?

En mijn jongste kindje, daar heeft de papa van mijn oudste niets mee te maken, dus die wordt daar zowieso geen voogd van. Wordt daar niet automatisch het dichtsbijzijnde familielid als voogd aangesteld (mijn ouders?).

Dus hoe zit dat dan met het beheer van mijn bezittingen. Dat zal niet door 1 en dezelfde persoon zijn. Hoe gebeurt dit dan? Kan de ene beslissen van iets te verkopen? hoe wordt wat verdeeld?

Reclame

roharro

#4 , 30 apr 2012 13:08

Vermoedelijk zou één van uw ouders, of broer of zus, voogd worden voor uw tweede kind.
Als er beheersdaden moeten worden gesteld zal het inderdaad nodig zijn dat de twee voogden overeenkomen, bij gebrek daaraan zal het de vrederechter zijn die beslist.

Tori_B
Topic Starter

#5 , 30 apr 2012 13:09

Ah, ok. Ze moeten dus beide overeenkomen eer er daden, zoals de verkoop van mijn huis, gesteld kunnen worden.
Dank je wel!

roharro

#6 , 30 apr 2012 13:14

Ah, ok. Ze moeten dus beide overeenkomen eer er daden, zoals de verkoop van mijn huis, gesteld kunnen worden.
Dank je wel!
Voor de verkoop van een woning moeten de voogden in ieder geval nog de "zegen" van de vrederechter krijgen!!!!

Tori_B
Topic Starter

#7 , 30 apr 2012 14:58

En kan ik bijvoorbeeld in een testament schrijven dat mijn bezittingen naar beide dochters gaan, maar dat deze beheerd worden door mijn ouders tot ze beide meerderjarig zijn? Of krijgt mijn ex zowieso altijd dat recht en zullen er dus meerdere voogden zijn?

Kingfisher

#8 , 03 mei 2012 11:00

Uw ex zal in ieder geval de goederen van zijn minderjarige dochter beheren. Dat volgt uit het feit dat hij de vader is.

Ter info: als je twee kinderen hebt, is 2/3 van jouw eigendom zeker voor de kinderen (elk 1/3). Je hebt dan nog 1/3 waar je vrij mag over beschikken. Bij gebreke aan testament gaat alles naar de kinderen.

Het is ook zo, als jouw dochter komt te overlijden, dat haar goederen naar jouw ex gaan: wanneer de overledene geen kinderen en geen langstlevende echtgeno(o)t(e) nalaat, dan hebben de overlevende ouders ieder een bevoorrecht erfdeel dat gelijk is aan één/vierde van de nalatenschap. In dat geval gaat 1/4 naar de papa, de andere 3/4 gaat naar de halfbroer/zus.

Erfrecht en samengestelde gezinnen, het is me een soep.

Mariette

#9 , 03 mei 2012 16:10

Ik heb indertijd bij de notaris laten vastleggen dat in geval ik moest overlijden, mijn broer de beheerder van de goederen uit mijn erfenis werd tot mijn kinderen een bepaalde leeftijd hadden bereikt.
Dit was volgens de notaris perfect wettelijk, ook al leefde hun vader nog.

wanton

#10 , 04 mei 2012 11:58

Tori kan een testament met rest-legaat (laten) opmaken. Daarin bepaalt zij wat er met haar erfenis gebeurt , als ook de begunstigde sterft. Inderdaad, als haar kind na haar zou overlijden , gaat een deel van die erfenis naar de vader. Maar Tori kan bepalen dat dat vb. naar haar ander kind gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tori_B
Topic Starter

#11 , 04 mei 2012 15:53

Dank jullie wel voor de antwoorden. Zeker heel nuttig! Hopelijk is het niet al te snel van toepassing natuurlijk, maar als alleenstaande mama moet je toch even praktisch denken voor "Wat als...".

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”