vreemde praktijken notaris?!

rgee
Topic Starter

vreemde praktijken notaris?!

#1 , 06 apr 2012 22:25

Beste,
Ik weet zelf niet veel van het erfrecht, maar eind augustus is mijn vader gestorven. Mijn broer heeft dan een notaris aangesproken
- in feb heb ik een gemiste oproep op mijn gsm (geen voice mail) toevallig zoek ik het nummer online op en blijkt dit van een notaris te zijn, de notaris die mijn broer onder de arm nam, zo blijkt.
- uit contact met die notaris blijkt dat hij wil dat ik zo spoedig mogelijk mijn erfkeuze bekend maak en krijg ik per mail een schatting van de totale activa (100000 euro) en passiva (15000 begrafenis, 30000 schuld zenito)
- verder krijg ik ook een mail van de notaris van mijn broer dat mijn broer aanvaard heeft onder voorrecht van boedel (niet dat hij zal aanvaarden, maar duidelijk dat hij aanvaardt heeft!) toch is dit op heden nog steeds niet gebeurt!! (mijn notaris heeft dit recent opgevraagd bij de rechtbank)
- omdat ik het zelf niet vertrouw besluit ik om zelf een eigen notaris te nemen.
- mijn notaris raad me aan om te aanvaarden onder boedelbeschrijving, maar ik twijfelde (heel veel info over de zaak had zij niet, ze moet immers alles vragen aan de notaris van mijn broer) zeker toen ik via mijn moeder vernam dat mijn vader in een soort van collectieve schuldenbemiddeling zat!
- op navraag van mijn notaris bij de notaris van mijn broer bleek dit idd te kloppen, de schulden zouden nu 58000 (+15000 begrafeniskosten) bedragen. Vreemde echter is dat de eerder gemelde schuld van zenito van 30000 euro vervat zit in de 58000 euro, die schulden hingen dus samen. Vreemd dan toch dat daar in feb nog geen sprake van was maar pas in maart, op eigen navraag, toegegeven wordt dat de schulden idd groter zijn.

Nu ben ik altijd al bang geweest voor een vergiftigd geschenk dus raad voor wat ik kan doen in deze situatie is meer dan welkom.
Alvast vriendelijk bedankt!
Laatst gewijzigd door rgee op 17 okt 2012 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 apr 2012 23:05

Ik zie geen probleem. Beide notarissen raden aan om te aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dat is trouwens ook wat uw broer heeft gedaan. Dat is nu net om u te beschermen tegen onbekende schulden die uw vader mogelijkerwijze had. Lijkt me allemaal correct.
Notarissen hebben geen glazen bol waarin ze met één oogopslag activa en passiva van de erflater kunnen zien. Dat vereist soms heel wat opzoekwerk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rgee
Topic Starter

#3 , 07 apr 2012 01:18

Wel als ik aanvaard onder voorrecht van boedel, en achteraf zijn de schulden groter dan de activa, dan zijn er toch nog bepaalde kosten waarvoor je toch moet opdraaien.
Bovendien is het ook zo dat de notaris van mijn broer per mail in februari wel heeft laten weten dat mijn broer aanvaard heeft onder boedel, maar dit blijkt nu bij de rechtbank nog steeds niet geweten en is dus vermoedelijk nog steeds niet gebeurt. ik heb het gevoel dat hij mijn keuze wil beïnvloeden?
Laatst gewijzigd door rgee op 17 okt 2012 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

roharro

#4 , 07 apr 2012 01:50

Begrijp het dilemma toch niet goed. Je weet niet of de schulden niet groter zijn dan de bezittingen...
Dan kun je de erfenis toch niet zonder meer aanvaarden?
Twee opties:
-ofwel verwerp je
-ofwel aanvaardt je onder voorrecht van boedelbeschrijving.

De rest doet niets ter zake. Het is enkel gissen maar heeft geen enkel belang in dit geval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”