Bij afrekening / verdeling duikt ineens iets op. (vader overleed eind 2010)
Ik heb ooit, +- 12j geleden van mijn vader een som "geleend". Mijn stiefmoeder verdween op dat ogenblik even uit de kamer en kwam iets later terug binnen met een door haar zelf met de hand geschreven briefje, waarop stond dat ik (mijn naam) de som van xxx BFR. (enkel in cijfers) leende van mijn vader (zijn naam). Er stond niks op van een datum van ondertekening, van terug betaling, termijnen, kortom enkel dat ik die som had geleend van mijn vader. Ik moest dat briefje ondertekenen, en mijn naam erbij schrijven, en dat was het. Een kopie kreeg ik niet want dat was volgens haar niet nodig, tja ik wist niet beter toen.
In het daarop volgende jaar zei mijn vader me dat ik die som niet hoefde terug te betalen want dat hij later mijn halfbroer (21j jonger dan ik) ook wel zou helpen als hij iets nodig had.
In het jaar 2010 heeft mijn halfbroer een huis gekocht waar het één en ander verbouwd moest worden, maar omdat de aankoop al groot was zouden ze er nu al gaan wonen en later verbouwen. Dit vond mijn vader een slecht idee en hij zei dat hij die verbouwingen ging betalen, omdat hij meer dan 10j eerder mij ook had geholpen.
Hetgeen we te weten kwamen was dat de werken die gedaan zouden zijn waren, muur uitbreken en draagbalk steken, nieuwe badkamer met bad en afzonderlijke douche en een volledig nieuwe keuken.
Voor al die zaken die aan mijn halfbroer werden gegeven (betalen verbouwingen) wordt niks ingebracht bij de afrekening verdeling.
Dat mijn vader deze verbouwing betaalde werd natuurlijk niet rechtstreeks door hun aan mij verteld, maar rond de tijd dat dit gebeurde werd dit door zowel stiefmoeder als halfbroer aan derden medegedeeld. Ik weet dat ik met "van horen zeggen" waarschijnlijk niet veel kan doen, maar soit.
Nu is mijn vraag, vader had me gezegd dat ik niets hoefde af te lossen. Nu ineens komt dat briefje boven water.
In de afrekening / verdeling brengt de notaris dit ineens terug in bij het roerend goed.
Hadden ze dit willen doen, moest dit dan niet bij de aangifte gebeuren?
Wat nu? Kan ik iets beginnen?