Erven

kristien100
Topic Starter

Erven

#1 , 25 feb 2012 16:22

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 feb 2012 16:33

Wat op het eerste zicht meer zorgen zou kunnen baren zijn je nieuwe rekening en spaarrekening. Vermits je onder het wettelijk stelsel getrouwd bent, zijn die nog steeds voor de helft van je man.
voor zover ik de de wet snap, dacht ik dat erfenissen vielen onder persoonlijk bezit: zelfs in het geval van wettelijk stelsel. Of ben ik helemaal het bos in?

kristien100
Topic Starter

#3 , 25 feb 2012 16:50

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Oude Belg

#4 , 25 feb 2012 16:51

Wat op het eerste zicht meer zorgen zou kunnen baren zijn je nieuwe rekening en spaarrekening. Vermits je onder het wettelijk stelsel getrouwd bent, zijn die nog steeds voor de helft van je man.
voor zover ik de de wet snap, dacht ik dat erfenissen vielen onder persoonlijk bezit: zelfs in het geval van wettelijk stelsel. Of ben ik helemaal het bos in?
Volgens de wet op het huwelijksvermogenstelsel (mei 76 als ik me goed herinner) vallen onder het persoonlijk bezit :
-wat je voor het huwelijk bezat,
-erfenissen, giften en schenkingen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#5 , 25 feb 2012 17:32

ja, had ik ook zo begrepen oude belg.
Kristien: ik dacht dat een feitelijke scheiding nog steeds niet "ECHTgescheiden" is. Men verklaart enkel dat men NIET meer samen woont. Maar de verdeling is dan nog niet gebeurd.
en effectief: wat hij op zijn nieuwe rekening heeft staan is mijns insziens nog steeds voor de helft van jou. (kenners, verbeter me als ik er weet naast zit)
Het komt er bij een feitelijke scheiding (in geval van wettelijk stelsel) op aan van tot de wettelijke scheiding uitgesproken is, zo weinig mogelijk op je rekeningen te staan hebben :-)
Tenzij hij slim is en regelmatig spaartegoeden op de rekening van zijn nieuwe partner zet... dat weet je natuurlijk niet.
Tiens en nog iets: schrijft het bankreglement niet voor dat als een getrouwde mens een nieuwe rekening opent, de wettige partner daarvan op de hoogte gebracht moet worden? (dacht dat ik dat ergens gelezen had)

wanton

#6 , 25 feb 2012 18:48

Wanneer binnen enkele tijd de echtscheiding wordt uitgesproken , mag er van worden uitgegaan dat de inventaris van de gemeenschap reeds gemaakt is. Op basis van die getallen zal er een verdeling gebeuren. Hetgeen je uit de erfenis van je vader krijgt , is van u. Daar heeft uw bijna-ex geen uitstaans mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kristien100
Topic Starter

#7 , 25 feb 2012 19:44

Verwijderd
Laatst gewijzigd door kristien100 op 27 okt 2012 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#8 , 25 feb 2012 20:11

beste kristien, als je er voor wil zorgen dat alles wat van jou is, ook van jou blijft: moet je wel voor ogen houden dat alles wat VOOR de verdeling nog op jouw rekeningnen komt (buien de erfenis van jue vader dan) voor de helft nog steeds van je "bijna-ex-m

eylis

#9 , 25 feb 2012 20:15

sorry, post was me te snel af: effe zin afmaken:
...voor de helft wettelijk nog steeds van je "bijna-ex-"man is. En als ik zo lees wat voor streken hij heeft, kan hij daar perfect aanspraak op maken bij de verdeling. Ben je nog eens gejost....
dus als je enkele persoonlijke spaargelden in veiligheid wil brengen tot de scheiding: zet ze op een rekening van een behulpzaam familielid tot nà de verdeling.

j.demoor

#10 , 27 feb 2012 09:23

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Ik heb sinds ik alleen woon een nieuwe rekening en een nieuwe spaarrekening geopend‘

Het komende echtscheidingsvonnis werkt terug tot het instellen van de vordering tot echtscheiding. Het saldo van uw rekening op die dag behoort tot het gemeenschappelijk vermogen,ook al zou die rekening op uw naam staan. Dat geldt ook voor de rekeningen op naam van uw echtgenoot.

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Mijn vader is in november 2011 overleden‘.

Wat u van uw vader erfde behoort tot uw EIGEN vermogen,wanneer u ook erfde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kristien100
Topic Starter

#11 , 29 feb 2012 07:18

Verwijderd

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”