loon maand voor overlijden

Maggie
Topic Starter

loon maand voor overlijden

#1 , 18 jan 2012 14:15

Over volgende kwestie had ik graag wat meer informatie gekregen:

Vader is overleden juni 2008.
Hij was getrouwd onder het stelsel ‘scheiding van goederen’.
Stiefmoeder ontvangt de loongelden van vader zijn werkgever contant, na zijn overlijden. Ik heb hier ondertekende documenten van in mijn bezit. Zij heeft dit ook nooit aangegeven en ik ben dit pas maanden later te weten gekomen.

Nu zeg ik haar dat deze gelden terug op vader zijn rekening moeten gestort worden, maar zij betwist dit en zegt dat loon van mei 2008 niet tot de nalatenschap behoort.
Wie kan mij informeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 18 jan 2012 14:41

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 23 jan 2012 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Maggie
Topic Starter

#3 , 18 jan 2012 19:55

Bedankt voor uw inlichtingen en hiermee bevestigt u wat ik mijn stiefmoeder dus probeer duidelijk te maken.

Helaas krijg ik geen medewerking en is zij niet van plan deze gelden op de rechtmatige rekening te storten :s
Dit sleept jammergenoeg al 3 jaar aan en op hulp van de notaris hoef ik niet te rekenen. Hij heeft deze zaak nooit naar behoren behandeld en vandaar dus nog steeds deze moeilijke kwestie.
Ik heb de erfenis aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving, maar ook daar heb ik niet de nodige papieren van, behalve dan mijn bewijs van de rechtbank.

Reclame

Creatief

#4 , 18 jan 2012 20:39

Indien de nalatenschap nog niet verdeeld is, raad ik je aan een eigen notaris onder de arm te nemen. Indien het dan niet lukt en het verschil te groot blijft, dan zit er niets anders op dan het geschil voor de Rechtbank van Eerste Aanleg te brengen. M.a.w. een gerechtelijke vereffening-verdeling aanvragen.

fenerus

#5 , 19 jan 2012 02:13

Je kan ook een boedelbeschrijving laten verrichten.

In dat geval moet zij de eed afleggen dat zij niet verduisterd heeft en alles aangegeven heeft. Ze zal dan wel alles moeten teruggeven want bij inbreuk op de eed kan ze strafrechtelijk vervolgd worden.

Creatief

#6 , 19 jan 2012 10:30

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 23 jan 2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Maggie
Topic Starter

#7 , 20 jan 2012 12:12

Bedankt voor deze informatie.

Creatief, wilt u mij wat meer uitleg geven ivm het vonnis waar u van spreekt?

De nalatenschap omvat roerende goederen en de gelden op rekening van mijn vader (behalve dus deze loongelden dewelke mijn stiefmoeder heeft vervreemd).
Ik weiger voorlopig de documenten bij de bank te tekenen tot dit rechtgezet is. Vanaf dan heeft mijn stiefmoeder recht op de jaarlijkse rente.

Een boedelbeschrijving werd door de notaris nooit opgemaakt, niettegenstaande mijn aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving. Er werd tussen mezelf en mijn stiefmoeder wel een geschreven document opgesteld van welke roerende goederen zij in vruchtgebruik heeft. Dit document heb ik laten registreren, maar blijkbaar ben ik daar niet veel mee. Als zij de goederen verkoopt of achterlaat, kan ik daar blijkbaar niets tegen doen (werd mij door jurist meegedeeld). Ik moet dus een andere manier vinden om mij in te dekken.

Fenerus, wat is volgens u de slaagkans dat zij inderdaad alles moet teruggeven? Want zij gaat in de fout. Belastinggelden en vakantiegeld heb ik netjes op mijn vader zijn rekening laten storten.
Ik heb al een poging genomen om via een advocaat een verzoek in te dienen tot afkoop van haar vruchtgebruik, maar zelfs daar reageert ze niet op.

Creatief

#8 , 20 jan 2012 12:27

Indien je onder voorwaarde van boedelbeschrijving de erfenis hebt aanvaard, dan is de notaris verplicht een boedelbeschrijving op te stellen. Hopelijk heb je deze beslissing neergelegd bij de rechtbank van eerste aanleg.

Wanneer je deze beslissing niet hebt neergelegd bij de rechtbank van eerste aanleg, dan verzoek je de notaris (bij voorkeur een eigen notaris) om een vonnis aan te vragen voor de boedelbeschrijving onder eed af te leggen. De notaris kan dit vonnis (indien hij van goede wil is) aanvragen via het vredegerecht.

Indien dat niet lukt en wanneer je vast in je schoenen staat en er meer dan alleen maar dat laatste loon werd achtergehouden, dan moet je afwegen t.o.v. de kosten die je op termijn krijgt. Je hebt wel recht op dat loon, maar anderzijds kost het ook wel een flinke stuiver, alleen al om een boedelbeschrijving op te stellen. Lukt het niet om dit te bekomen via de notaris, dan zit er niets anders op dan een advocaat onder de arm te nemen. Deze dagvaardt de tegenpartij bij de rechtbank van eerste aanleg. Er wordt dan een gerechtelijke notaris aangesteld.

Let op: iniden het verschil niet groter is dan 10.000 €, zou ik niet opteren voor een gerechteljke verdeling.

Je zal dat loon wel terugwinnen via de rechtbank, maar je moet ook de kosten in rekening nemen: advocaat, gerechtelijke notaris, dagvaarding. Deze laatste twee zijn ten laste van de nalatenschap. Wanneer je wint, dan kan je een rechtplegingsvergoeding vragen. Deze staat jammer genoeg in verhouding met de opbrengst van het geschil.

Indien het alleen maar om dat loon draait, tracht dan een oplossing te vinden om deze nalatenschap in der minne af te handelen!

Maggie
Topic Starter

#9 , 21 feb 2012 20:08

Beste Creatief

Ik heb inderdaad documenten van de rechtbank van eerste aanleg. De notaris wist me te zeggen dat niemand heeft gereageerd ivm eventuele schulden. Toen ik hem aansprak ivm de boedelbeschrijving zei hij me 'maak zelf een documentje op van de roerende goederen' en dat betreft dan een aantal erfenisstukken van familie. Dit heb ik dan gedaan en m'n stiefmoeder heeft het document ondertekend. Nadien heb ik dit document ook laten registreren. Helaas blijkt dit van geen enkele waarde te zijn. Ik ben mij gaan informeren waar ik gratis juridisch advies kon nemen (sociaal huis).

Ik heb later, bij het overlijden van mijn grootvader, die notaris (een andere notaris waar alles tot in de puntjes werd afgewerkt) gevraagd of hij de zaak van mijn vader wilde overnemen, maar daar stond hij niet zo open voor. Ik stond met mijn rug tegen de muur.

Wat nog gebeurd is. Mijn vader had een wagen en de notaris raadde mijn stiefmoeder aan deze te verkopen en de opbrengst met mij te delen. Dat heeft ze op zijn aanraden dan ook gedaan. Hier is het volgens mij ook incorrect verlopen. Gezien de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving mocht mij niets toekomen.

Vanaf welk bedrag dient een aangifte te gebeuren?
Want in deze nalatenschap is geen aangifte ingediend door de notaris. Ik maak mij nog steeds zorgen omdat, gezien de vervreemding van de gelden, misschien zaken niet correct zijn afgehandeld.

Waar ik juridisch advies heb genomen, werd mij aangeraden de gelden die nog op de rekening staan, gewoon te laten staan en niets te tekenen. Dat mijn stiefmoeder, zoals u ook zegt, in de fout is gegaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”