Vruchtgebruik en invalide

Pokemon
Topic Starter

Vruchtgebruik en invalide

#1 , 04 jan 2012 14:01

Ik heb gezocht op het forum, maar kan niets vinden hierover. Waneer mijn moeder komt te overlijden, gaat het vruchtgebruik van haar woning naar mijn stiefvader, die maar 10 jaar ouder is dan ik. Ik ben meer dan 80% invalide en zie niet zitten hoe ik de komende kosten aan dat huis moet dragen. Ik ben enig kind. Wat zijn de mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 04 jan 2012 18:04

De erfenis verwerpen is, voor zover ik weet, de enige optie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2012 19:10

Van wie is de woning op dit ogenblik?
Mogelijk ben je al gedeeltelijk eigenaar (vadersdeel)?

Reclame

Pokemon
Topic Starter

#4 , 05 jan 2012 08:09

De woning is van mijn moeder. Ze heeft haar oorspronkelijk huis verkocht, mijn vaders deel gegeven. Dat stelde niet veel voor, want er werd een herberekening gemaakt volgens haar leeftijd en ze was toen nog jong.

De erfenis verwerpen is voor mij geen optie. Dat zou mijn vader niet gewild hebben.

Oude Belg

#5 , 05 jan 2012 11:14

De erfenis verwerpen is voor mij geen optie. Dat zou mijn vader niet gewild hebben.
Zou uw vader dan gewild hebben dat u de rest van uw leven alle kosten ivm groot onderhoud van de woning betaalt, waarschijnlijk zonder er ooit iets voor in de plaats te krijgen? Zou hij het echt tof vinden dat u financieel volkomen geruïneerd wordt? Ik dacht het niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Pokemon
Topic Starter

#6 , 05 jan 2012 12:21

Neen, maar zeker niet dat een vreemde mens alles krijgt waar hij mee voor gewerkt heeft en zijn eigen dochter niks.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2012 13:08

Wil uw moeder geen andere regelingen treffen?
Wat zegt uw notaris?

wanton

#8 , 05 jan 2012 13:54

Wil uw moeder geen andere regelingen treffen?
Wat zegt uw notaris?
????

Indien uw moeder en uw stiefvader getrouwd zijn ( of wettelijk samenwonen) erft die idd automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning : hij kan blijven wonen of de huur innen. Ook indien jijzelf de huurder bent. U bekomt de blote eigendom , zolang hij leeft. Hij moet dan instaan voor de kleine kosten , u wordt verondersteld de grote herstellingen te dragen evenwel zonder dat u er profijt uit haalt. U kan met hem een akkoord maken omtrent bepaalde kosten , maar volgens de wet staat u niet sterk. U kan hem ook niet verplichten mee te werken aan een eventuele verkoop of hem vragen zijn deel aan u te verkopen.
Het beste is te hopen dat uw moeder hem overleeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pokemon
Topic Starter

#9 , 05 jan 2012 14:22

Hij is maar 10 jaar ouder dan ik, en véél jonger dan mijn moeder: kans is groot dat hij haar overleeft.

Mijn moeder spreekt al jaren niet meer tegen me. Ze heeft alles geprobeerd me te onterven, maar dat lukt natuurlijk niet. Vraag me niet hoe een moeder zo kan zijn, ik heb daar geen antwoord op. Ik was en ben een braaf kind altijd geweest, lol. Ik kan het mijn stiefvader niet vragen zolang ze leeft, want ze heeft hem verboden tegen me te spreken. Het is op zich best een goeie man, hem valt geen verwijt. Dat hij haar niet durft te omzeilen, ook dat neem ik hem niet kwalijk, mijn moeder kennende.

Mijn notaris zegt dat met zijn inkomsten hij hoogst waarschijnlijk niet eens de boel kan onderhouden als alleenstaande, betreffende gewone leefkosten, wat inderdaad waar is, en dat we moeten hopen dat hij de boel zelf ook verkopen wil. Het is nl een huis met veel stookkosten, met veel onderhoud, veel KI, etc. Dat hij het wil verkopen hoop ik ook, uiteraard. Kosten zoals bv een nieuw dak kan ik echt niet dragen. De notaris weet dat voor mijn gezondheid moet verhuizen naar beter weer en zegt dat hij mij daar maar moet komen zoeken om die kosten te betalen. Dat is allemaal goed en wel, maar ik ben niet het soort mens dat op zo een wijze wil leven. Als het op een wettelijke manier kan geregeld worden, was dat veel deftiger. Ik heb nog nooit in mijn leven iets gedaan waar ik me voor schaam, ben niet van plan daarmee te beginnen.

Mariette

#10 , 05 jan 2012 14:34

De woning is van mijn moeder. Ze heeft haar oorspronkelijk huis verkocht, mijn vaders deel gegeven. Dat stelde niet veel voor, want er werd een herberekening gemaakt volgens haar leeftijd en ze was toen nog jong.

u heeft uw deel van uw vader reeds gekregen, dus hoeft U zich emotioneel niet meer verplicht te voelen de naakte eigendom van uw moeders huis te aanvaarden. U zal er bovendien zelf nog successierechten op moeten betalen + eventuele grote kosten. Indien u zelf geen kinderen/erfgenamen hebt zou ik de boel zo/zo laten. Als uw moeder u wil onterven zal er waarschijnlijk ook weinig roerend goed "overblijven".

Pokemon
Topic Starter

#11 , 05 jan 2012 18:55

Als uw moeder u wil onterven zal er waarschijnlijk ook weinig roerend goed "overblijven".
Wat bedoel je daarmee?

Mariette

#12 , 06 jan 2012 16:05

Als uw moeder u wil onterven zal er waarschijnlijk ook weinig roerend goed "overblijven".
Wat bedoel je daarmee?
Waarschijnlijk heeft ze reeds het meeste van haar centen onder tafel aan haar echtgenoot gegeven. Dit is niet na te gaan.
Niemand is verplicht om zuinig te leven, dus indien zij hem gewoon maandelijks cashgeld toestopt kan dit nooit gevonden worden.

wanton

#13 , 06 jan 2012 17:54

Ik wil pokemon niet afschrikken maar eerlijkheid verplicht mij toch haar er aan te herinneren dat haar moeder de helft van haar erfenis kan weggeven , vb. aan haar man. Ze moet daarvoor wel een testament maken. Ik zou toch zeggen , wacht af.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pokemon
Topic Starter

#14 , 06 jan 2012 17:58

Dank U, dat zal ze trouwens zeker doen. Dat wist ik al, maar gezien ik niet op geld zit te azen, is dat echt geen probleem voor me. De mens is jaren gaan werken voor haar, het zou voor mij niet kunnen dat hij niks zou hebben als resultaat.

Pokemon
Topic Starter

#15 , 09 jan 2012 12:07

Dus, in geval mijn stiefvader zou weigeren het te verkopen en ik niet kan een delen in de kosten, kan ik dan naar de rechtbank voor een oplossing?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”