erfenis van grootouders bij overlijden kinderen

linglang
Topic Starter

erfenis van grootouders bij overlijden kinderen

#1 , 28 dec 2011 14:24

Wij hebben onlangs een stuk bouwgrond gekocht voor onze enige zoon en er voorlopig onze laatste psaarcenten hierin gestoken.
Ikzelf ben enige zoon. Indien ik eerder sterf dan mijn ouders erft mijn echtgenote dan mijn deel in vruchtgebruik of gaat de volle eigendom ineens over op mijn zoon?
Indien dit zo is, wensen wij wel een schikking te treffen met onze zoon om in dit geval het geld die wij nu in zijn bouwgrond stopten te laten terugbetalen aan mijn echtgenote om te vermijden dat zij tenslotte met niets achterblijft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 dec 2011 20:22

Indien u eerder sterft dan elk van uw ouders , gaat hun erfenis daarna rechtstreeks in volle eigendom naar uw zoon. Uw vrouw krijgt daarvan niets.
Sterft u wanneer reeds één van uw ouders is overleden , heeft u op dat ogenblik waarschijnlijk de blote eigendom van de helft van het huis van uw ouders. Uw zoon krijgt dan die blote eigendom , terwijl uw vrouw daarvan het vruchtgebruik krijgt als uw tweede ouder overlijdt. De helft van uw tweede ouder in het huis gaat rechtstreeks en volledig naar uw zoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 28 dec 2011 21:27

Deze sprong was erg gewaagd! Deze namiddag heb ik zelf een bank bezocht om schenkingen aan de kinderen te overwegen. Ze zijn reeds goed bedeeld geweest.
Bankier antwoordde hierop dat het soms zeer delicaat is tussen je 50ste en 70ste levensjaar de kinderen te overladen met giften en schenkingen. Reden: je weet nooit wat je zelf aan de hand krijgt: ziekte, verlamming, opname in RVT, tegenslag met wagen, ... Reken eens om voor de RVT: 1.350 € per maand en dat op 7 jaren! Je zou er van versteld staan hoeveel kapitaal je dan zou moeten ophoesten. En ... je weet niet hoe oud je zal worden! Ik kan ook koppels die samen op de RVT wonen.
Voor de schenking aan de kinderen kwamen er voor XXX.000 € kasbons ter sprake (nog aan toonder tot nov. 2013). Tja, zei de bankier, je kan ze op rekening zetten van de kinderen, maar dan zouden ze de goodwill moeten hebben om het bedrag terug te geven als je in geldnood komt te zitten. En wie kan je dat garanderen? Schenken? Hebben je kinderen dat écht nodig? -> vroeg de bankier. Zijzelf en hun partner hebben een schitterend inkomen! Hebben ze het nodig? Gevolg van dit gesprek: er wordt niets geschonken dit jaar. De kids krijgen wel een flinke nieuwjaarscent and that's it!

In de voormiddag bezocht ik een andere spaarbank. Van deze bank had ik nog voor XXX.000 € kasbons aan toonder. Bankier vroeg wat ik er mee wou doen? Op mijn effectenrekening zetten? Uhm, tijdelijk regeerakkoord verplichtte me dat vandaag niet meer! En waarom zet je de kasbons niet onmiddellijk op rekening van de kinderen? Je spaart hier successierechten mee uit. De staat heeft geen weet van deze kasbons aan toonder, aangezien ze reeds meer dan 6 jaar geleden zijn aangekocht. De kinderen moeten wel zélf de effectenrekening openen. Bovendien kan je nog in de bankgift vermelden dat je het vruchtgebruik wenst te behouden tot je dood gaat én je kan de kinderen verplichten steeds de kasbons te herbeleggen in anderen kasbons, wanneer ze komen te vervallen met de verplichting de intrest aan jou toe te vertrouwen. Ik twijfelde erg en werd gelukkig niet onder druk gezet. Ik kreeg bedenktijd en ging in de namiddag even te rade bij mijn huisbankier.

Zo zie je maar dat schenken zijn grenzen heeft en risico's hebben. De meningen zijn bij de bankiers verdeeld. Normaal gezien: eens geschonken, blijft geschonken. Ik weet nu wel dat jij, net zoals wij, de beste bedoelingen hebben met onze kinderen. We hebben ze ook flink vooruit geholpen toen ze uit het nestje vlogen. Voor de rest zullen ze zelf nu flink moeten werken zoals wij dat altijd hebben gedaan.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 dec 2011 23:41

Hebben je kinderen dat écht nodig? -> vroeg de bankier.
Ik twijfelde erg en werd gelukkig niet onder druk gezet. Ik kreeg bedenktijd

Als mijn bankier zich zou beginnen te moeien met wat ik wil wegschenken aan mijn kinderen of aan eender wie dan is hij mijn bankier niet meer.
En als hij mij voor iets onder druk zou zetten dan trek ik de oren van zijn kop.
Bankier moet correct uitvoeren wat ik hem vraag te doen and that's it!

Trouwens geen enkele bankier heeft enig coherent zicht op wat ik bezit. Sedert de bankcrisis heb ik de tegoeden en beleggingen zoveel mogelijk gespreid bij verschillende banken en andere financiële instellingen. Geen enkele bankier heeft bijgevolg een totaal overzicht waardoor ze niet in de mogelijkheid verkeren om een zinvolle mening te verkondigen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#5 , 29 dec 2011 10:45

Ja, goed Roharro, maar ik vond de opmerking van onze huisbankier toch wel erg nuchter! En achteraf bekeken, ook goed.
Ik heb ook het rekensommetje gemaakt wat ons moeder heeft gekost aan RVT. Pfff, ... We kennen meerdere koppels die samen op de RVT zitten.
Onze huisbankier dacht er vroeger ook anders over na en gaf vroeger ook de raad om op tijd te schenken aan de kinderen. Hij weet ook wat we geschonken en hoeveel we vanaf baby zijnde voor onze kinderen op hun naam hebben gespaard. Hij kent het inkomen van ons, kent het inkomen van onze kinderen, weet dat we over twee jaar met brugpensioen gaan. Zijn antwoord vind ik pers slot van rekening toch wel nuchter. Hij weet ook dat het geschonken geld bij dezelfde bank blijft omdat de kinderen en schoonkinderen en ook sparen.

Met mijn schrijven heb ik enkel de bedoeling de risico's van schenken niet te hoog te leggen zodat je zelf op termijn tekort komt.

linglang
Topic Starter

#6 , 29 dec 2011 11:51

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het is zoals ik al had gedacht.

wanton

#7 , 29 dec 2011 11:51

Creatief ,
ieder moet voor zichzelf uitmaken of , wanneer en hoeveel hij wenst te schenken aan zijn kinderen. Maar er zijn mogelijkheden om zich zelf te beschermen bij dergelijke situaties.Men kan bv. enkel de blote eigendom schenken. Er zijn de schenkingen met last , vb. elk jaar een bepaald bedrag betalen cfr een intrest. Men kan bepalen dat de kinderen indien nodig de onderhoudskosten van de ouders betalen. Dergelijke giften gebeuren wel best via een notaris.
Van den andere kant , roharro , ben ik blij dat er bankfunctionarissen zijn die over zoiets praten met hun klanten, zelfs als dat niet altijd de behoefte of wens van die mensen is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”