vruchtgebruik bij groot leeftijdsverschil

Sissy
Topic Starter

vruchtgebruik bij groot leeftijdsverschil

#1 , 12 mei 2007 19:39

Ik ben getrouwd met een man die 20 jaar ouder is als ik. Wij zijn getrouwd met scheiding van goederen. Hij bezit een huis welk onze gezinswoning is. Het huis is zijn eigendom. Hij heeft 2 kinderen uit zijn eerste huwelijk. Deze zijn reeds volwassen en maar enkele jaren jonger als ik zelf. Mijn man is 52 jaar oud.

Mijn vraag is:

Stel mijn man komt te overlijden met 60 jaar. Krijg ik dan het vruchtgebruik op de gezinswoning en op de helft van de onverdeelde goederen? Kunnen zijn kinderen eisen dat ik mijn vruchtgebruik van de gezinswoning aan hun verkoop, en wat zou ik er dan voor krijgen. Hoe zit het met andere goederen (meubels, auto, motor, spaargeld) wat op zijn naam staat? Gaat dit allemaal rechtstreeks over aan zijn kinderen of moeten ze hiervoor ook vruchtgebruik aan mij betalen?

Mijn man wil nu een testament maken waarin zou staan dat alle spaargelden aan mij moeten over gaan indien hij sterft. Kan zoiets, of gaat dit tegen het huwelijkscontract in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Floris Dekien

#2 , 12 mei 2007 20:00

De overledene is gehuwd en heeft kinderen:

De weduwe of weduwnaar krijgt het vruchtgebruik van de hele nalatenschap.
De kinderen de naakte of blote eigendom.

Alle kinderen - huwelijkse en buitenhuwelijkse, deze geboren uit een vroeger huwelijk en de geadopteerden - zijn gelijkgesteld, en hebben dezelfde rechten.
De kinderen krijgen ieder een gelijk deel.
Als ??n van de kinderen vooroverleden is, dan erven zijn kinderen in zijn plaats.
Heeft hij geen kinderen, dan gaat zijn deel naar zijn broers en zussen.

Zolang de weduwe of weduwnaar leeft, moet de familie hem of haar het gebruik en het genot van die eigen goederen laten.

Een speciale bescherming is voorzien voor de gezinswoning met huisraad.
De weduwe of weduwnaar zal deze gezinswoning steeds mogen blijven bewonen en gebruiken, wie ook blote eigenaar is kinderen, stiefkinderen, broers, zussen, neven, nichten.

Indien de echtgenoten elkaar meer willen geven dan hetgeen de wet voorziet, kan dit.
Zij moeten dan wel een schenking aan elkaar doen, of een testament in elkaars voordeel opstellen.
Zo kunnen ook de eigen goederen in volle eigendom worden vermaakt aan de weduwe of weduwnaar, in plaats van het vruchtgebruik, zoals voorzien door de erfwet.

Via een testament is het zelfs mogelijk verder te kijken, en een regeling te treffen voor het geval men samen komt te overlijden.
Ook voor de langstlevende is het testament bijzonder geschikt.
Daar men na een zekere tijd een meer nuchtere kijk heeft op zijn huwelijk, en de samenstelling van het gezin (aantal kinderen zie verder), kan men pas dan vooreerst weten welk deel van het vermogen mag worden vermaakt en kan men dit deel concreet invullen door de samenstelling van de gelegateerde goederen in detail te bepalen.
"The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous."

-V for Vendetta

wolf2

#3 , 12 mei 2007 20:58

Krijg ik dan het vruchtgebruik op de gezinswoning en op de helft van de onverdeelde goederen?

Ja.

Kunnen zijn kinderen eisen dat ik mijn vruchtgebruik van de gezinswoning aan hun verkoop

Nee.

, en wat zou ik er dan voor krijgen.

Als u zou instemmen, hangt dat af van uw leeftijd. U wordt echter fictief geacht 20 jaar ouder te zijn dan het jongste kind voor deze berekening; dat is in uw nadeel.

Hoe zit het met andere goederen (meubels,

De meubels volgen hetzelfde regime als de gezinswoning (eigenlijk het volledige huisraad).

auto, motor, ) wat op zijn naam staat?

Van deze goederen heeft u het vruchtgebruik, maar daar kan men u wel dwingen te verkopen. Maar dat gebeurt niet voor een auto en en een moto.

spaargeld

U gaat naar de bank en opent een rekening met de blote eigendom voor de kinderen; de interesten worden geboekt op ??n van uw (andere) rekeningen.

Mijn man wil nu een testament maken waarin zou staan dat alle spaargelden aan mij moeten over gaan indien hij sterft.

Kan zoiets, of gaat dit tegen het huwelijkscontract in?

Tegen het huwelijkscontract gaat dat niet in, want u heeft een zuivere scheiding van goederen. Het gaat wel in tegen het voorbehouden deel van zijn kinderen: die kunnen immers eisen dat ze elk hun deel krijgen: elk 1/3 in blote eigendom. Normaal gezien zullen ze dat ook doen.

Hij mag dus zo een testament maken, maar de kinderen kunnen het laten "inkorten".

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”