vooroverleden zus

OOGJE
Topic Starter

vooroverleden zus

#1 , 11 dec 2011 14:20

ik heb een vraag betreffende mijn erfenis en die van mijn neef, di de zoon van mijn vooroverleden gescheiden zus.
Mijn gehandicapte kinderloze neef (de zoon van mijn zus die overleden is in 1995) van 35 jaar heeft jarenlang na de dood van mijn vader bij mijn moeder ingewoond d.i. tijdens de week, en in het weekend ging hij naar zijn appartement.
Twee maand geleden kreeg mijn moeder van 87 jaar enkele beroertes, en moest ze naar de kliniek, en werd ze daarna
opgenomen in het rusthuis, ze maakt het redelijk goed. Mijn neef was ondertussen terug naar zijn appartement gaan wonen.
1 week geleden heeft mijn neef een hersenabces gekregen, en ligt nu al een week in coma op intensief care. We weten niet of hij er gaat doorkomen.
Mijn vraag is nu als mijn moeder overlijdt voor mijn neef, en mijn neef overlijdt na haar, wie is dan de erfgenaam van mijn neef ?
ik veronderstel dat dat zijn vader is, die nooit naar hem omgekeken heeft ? en zijn wij dan verplicht van mijn moeder haar huis
te verkopen ?
Volgende vraag is als mijn neef overlijdt voor mijn moeder, komt het deel van mijn neef dan naar mij ?
Alvast bedankt voor jullie reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 dec 2011 17:56

Hallo Oogje ,

ik denk dat de situatie momenteel als volgt is: grootmoeder had twee kinderen: uzelf en uw zus. deze is overleden waardoor uw neef in haar plaats komt. Van het huis heeft grootmoeder de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik. U en uw neef hebben elk 1/4 in blote eigendom. Eventueel te controleren bij de Registratie.

Indien grootmoeder eerst overlijdt : u en uw neef bekomen beiden de helft van het huis in volle eigendom. Successierechten( SSR ) te betalen op oma's helft. Als neef dan overlijdt , wordt zijn deel gesplitst . Zijn vader krijgt de helft van zijn zoon's deel of 1/4 deel van het huis. U bekomt de andere helft en betaalt SSR 45 - 55 %.

Indien neef eerst overlijdt : zijn 1/4 deel in het huis wordt verdeeld. De helft gaat terug naar grootmoeder , de ander helft naar zijn vader zodat die 1/8 in het huis heeft. Bij oma's overlijden bekomt u dan haar 5/8 zodat u volle eigenaar wordt voor 7/8. Telkens SSR in rechte lijn = 3 - 9 %. Zijn vader erft niet van grootmoeder , wel via zijn zoon.

Sorry dat ik het zo zeg , maar zowel qua verdeling als SSR is het beter dat uw neef voor grootmoeder overlijdt. Want zijn vader kan eisen dat het huis verkocht wordt of dat u hem uitbetaalt. Indien u hem uitkoopt betaalt u wel slechts 1 % aan registratierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2011 18:08

Grootmoeder kan het huis nu al ook verkopen.

Reclame

wanton

#4 , 12 dec 2011 18:35

Franciscus : let op met uw ( goedkoop) advies! Oogje en neef hebben reeds een deel in blote eigendom. Neef kan niet meer beslissen wegens comateuze toestand.
Toet-anch-Amon

OOGJE
Topic Starter

#5 , 14 dec 2011 10:14

Bedankt voor jullie respons, het heeft mij al goed op weg geholpen Wanton !
ik heb echter nog een vraagje; heeft mijn moeder niet een deel dat ze zelf nog kan wegschenken ? bij testament of zo ?

of kan ik het huis verkopen voor moeders verzorging ? gezien ze nu in het rusthuis is moet ik bijleggen bij haar verblijf, want met haar pensioentje haalt ze het niet mijn neef kan uiteraard niets bijdragen, ik heb wel de algemene volmacht om te handelen voor mijn moeder
alvast bedankt voor jullie reacties

wanton

#6 , 14 dec 2011 13:42

Inderdaad , uw moeder kan via testament nog verklaren dat u 2/3 en uw neef slechts 1/3 bekomt van haar deel. Dat is een wettelijke regeling.
Het huis nu verkopen zal moeilijk zijn , want uw neef moet mee verkopen. Die is volgens mij voor een stuk mede-eigenaar. Maar met het rusthuis , of eigenlijk het OCMW , kan overeen gekomen worden dat zij voorschotten toekennen die terugbetaald worden wanneer het huis ooit verkocht wordt. Als u persoonlijk nu de opleg betaalt , kan u bij de verdeling van de erfenis dit bedrag eerst terugkrijgen.
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2011 14:02

Idd mijn fout. :oops:

OOGJE
Topic Starter

#8 , 15 dec 2011 14:44

Bedankt voor de goeie raad Wanton ! nu weet ik denk ik, wat er hierover te weten valt, anders hoort u mij zeker nog terug !

OOGJE
Topic Starter

#9 , 21 dec 2011 11:42

Dag Wanton,
jammer genoeg is mijn neef gisteren overleden, en nu de kat op de koord vaderlief heeft geen geld voor die jongen zijn begrafenis.

ik heb hierover enkele vraagjes
als ik en moeder nu neef zijn begrafenis betalen, wordt dat bedrag dan, als mijn moeder overlijdt afgetrokken van neef zijn vader zijn deel dus zijn 1/8?

Kan zijn vader ons nu al mijn moeder haar huisje doen verkopen ?
gezien er geen geld is vrees ik, als dat laatste mogelijk is, dat hij dat zeker zal uitbuiten.

alvast bedankt voor je advies hierover,

wanton

#10 , 21 dec 2011 20:30

neen , niemand kan eisen dat het huis van grootmoeder verkocht wordt - ook niet als ze naar het rusthuis gaat.

Grootmoeder en zijn vader zijn de erfgenamen van uw neef. Zij worden verondersteld in te staan voor de begrafenis. Die kost is een schuld van de nalatenschap van de neef. U kan natuurlijk dit bedrag nu betalen , als voorschot. U kan een deel verhalen op de erfenis van uw moeder , de andere helft op zijn vader wanneer die zijn deel in het huis ten gelde maakt. Ik veronderstel dat u een notaris raadpleegt. Vraag die een regeling uit te werken.
Toet-anch-Amon

OOGJE
Topic Starter

#11 , 22 dec 2011 11:20

bedankt wanton, ik denk ook dat dat het beste zal zijn, want mijn neef zijn nalatenschap zal zeker ter sprake komen bij de begrafenisondernemer.
Je hebt me goed op weg geholpen en mijn onwetendheid hierover opgelost !
ik hou je op de hoogte

OOGJE
Topic Starter

#12 , 26 dec 2011 11:10

Hallo Wanton,
ondertussen heb ik nog niets ondernomen; gezien de vader van mijn neef zijn erfenis zal verwerpen. Vader van mijn neef heeft namelijk veel schulden (drank) en dan spreken we over ongeveer € 50000 en hij staat onder bewindvoering. De inboedel van het appartementje van mijn neef is al aangeslagen, waarschijnlijk om de schulden van de vader te kunnen betalen.

Mijn moeder is nog steeds niet overleden, heb ik meldingsplicht over het deel van mijn neef tov zijn vader ?
want die weet nog niets van het aandeel van mijn neef in oma's huisje.

ondertussen wringt vader zich in allerlei bochten om niet te moeten meebetalen in de begrafenis, en ook zijn familie (hij heeft 6 broers en zussen)
leggen niets bij.

De vrienden van mijn neef en mijzelf hebben dus samengelegd voor de begrafenis, omdat ik geen OCMW begrafenis wilde.
familie van de vader was niet akkoord met deze handelswijze, maar waren ook niet bereid hun steentje bij te dragen om mijn neef een waardige begraving te geven.

Enfin Wanton, veel gedonder dus, en als het effe kan, onderhandel ik liever niet met hem (en zijn familie)
graag nog eens je goeie raad
alvast bedankt
oogje

wanton

#13 , 26 dec 2011 14:13

Dit wordt niet simpeler. Zijn vader weigert de erfenis wegens zijn schulden. Als zijn schuldenaars dat weten , kunnen zij in zijn plaats de erfenis opvragen , maw. hem dwingen de erfenis te aanvaarden. Zelfs als dit niet gebeurt , gaat vaders deel (1/8 ) van het huis dat uw neef heeft in blote eigendom , naar zijn ooms en tantes langs zijn vaders kant. Daar zal voor hen niet veel overschieten want ze betalen successierechten aan meer dan 50 %. Ik begin er zo stilaan aan te denken dat er voor uzelf niets anders zal opzitten dan dat deel van hen af te kopen. Dan kan u de begrafeniskosten misschien recupereren. U hebt zo 3/8 blote eigendom in het huis. De rest is/wordt van uw moeder.
Nogmaals : een goed gesprek met een notaris zal helpen.
Toet-anch-Amon

OOGJE
Topic Starter

#14 , 29 dec 2011 01:55

Bedankt Wanton, ik zal na nieuwjaar een afspraak maken met de notaris, zo zijn we er zeker van
alvast bedankt voor je gedetailleerde uitleg;
mvg
oogje

OOGJE
Topic Starter

#15 , 25 apr 2012 08:44

ik ben hier terug over dezelfde situatie, de notaris die wij aangeduid hebben helpt niet veel, wij wachten en wachten, gisteren echter mail gekregen
dat de vader de erfenis aanvaard onder boedelbeschrijving, wij hebben echter reeds alle kosten betaald, huishuur; hebben ook zijn appartement leeggemaakt
(waarvan het grootste deel gestolen was, maar dat is nog een ander verhaal) kunnen wij al deze kosten recupereren ?

gezien ik dacht dat mijn neef zijn vader mij het huis niet kan doen verkopen (mijn moeder leeft nog) denk ik dat mijn notaris hiervan niet goed op de hoogte is, kan iemand mij hierin raad geven ?

mijn notaris heeft mij ook nog allerlei vragen gesteld betreffende mijn neef, en ik vind het raar dat hij nu ineens wel in aktie schiet.
moest ik willen, kan ik nu nog veranderen van notaris ?
alvast bedankt voor jullie reacties
Laatst gewijzigd door OOGJE op 29 aug 2012 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”