verdeling erven

supsup
Topic Starter

verdeling erven

#1 , 16 mar 2007 08:04

Gezin bestaat uit vader, moeder dochter , en een zoon uit vorig huwelijk vader. Dochter heeft reeds een gift gehad, en is nu juist 3 jaar geleden. Hoe is de verdeling van de rest van de erfenis. Wat best te doen vader erg ziek. supsup

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2007 20:28

Beste supsup ,

verwacht mag worden dat de vader aan zijn beide kinderen evenveel geeft , liefst nog hetzelfde in bedrag en in soort. Hij heeft zijn dochter een half huis gegeven , eigenlijk heeft de zoon daar ook recht op. Indien bij de verdeling na het overlijden van de vader de zoon minder kan ontvangen , heeft hij het RECHT om zich door zijn halfzuster te laten vergoeden tot hij evenveel krijgt.
Stel : de gift (woning) was 150.000 ? , 75000 van U , 75000 van uw man.
Toekomst : bij overlijden van de man is slechts vb 25000 ? te vererven. Om zoon en dochter gelijk te behandelen , erft zoon deze 25000 ? en KAN hij vragen dat uw dochter hem 25000 ? betaalt zodat ze beiden 50.000 ? erven van vader. Ik zeg wel : KAN , omdat hij dit niet hoeft te doen en alles een beetje afhangt van de onderlinge verstandhouding tussen die twee. Dit is onafhankelijk van successierechten voor de dochter - cfr. uw andere vraag. , waar dus de nodige rechten zijn op betaald.

supsup
Topic Starter

#3 , 17 mar 2007 07:12

beste wanthon, Het is niet onze bedoeling mijn stiefzoon te onterven. We willen alleen geen misere, moest er zich iets voordoen. Mijn man heeft mij wel een kindsgedeelte gegeven. Heeft dat dan geen andere kijk op het geheel? dankje supsup

Reclame

j.demoor

#4 , 17 mar 2007 15:42

Ik ga ervan uit dat ?vader,moeder? ook echtgenoten zijn en dat ?vader? aan ?moeder? een kindsdeel schenkt bij testament.

Vaders nalatenschap - 1 kindsdeel = 2/3 nalatenschap,waarop geldt:?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Moeder krijgt dus 1/3 nalatenschap in volle eigendom en 2/3 in vruchtgebruik.
Elke van beide kinderen krijgt dan 2/3 blote eigendom x 1/2 = 1/3 blote nalatenschap.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wanton

#5 , 17 mar 2007 19:14

Beste ,

U heeft uw situatie uitgelegd in drie verschillende berichten. Leg mijn drie antwoorden ook naast mekaar.
Maar , huwelijkscontract met bed?ling van 'kindsdeel' aan LLE, gift van woning aan ??n van de kinderen ?n daar bovenop nog een testament maken , is een beetje van het goede teveel en valt volgens mij buiten de bedoeling van dit forum. Uw probleem is idd. vrij complex . Daarom nog eens : praat met een notaris. Een eerste gesprek is gewoonlijk gratis.
Het beste.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”