testament

supsup
Topic Starter

testament

#1 , 16 mar 2007 08:07

Wie kent de regels om een zelfgeschreven testament te maken.Wat mag zeker niet, en wat moet zeker. Kan men ook iemand vermelden als uitvoerder van het testament. vb echtgenote. supsup

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 16 mar 2007 11:25

Slechts ??n persoon per testament,
de tekst volledig zelf met de hand schrijven,
een datum opzetten,
handtekenen.
Dat is alles.

Men kan inderdaad een testamentuitvoerder aanstellen; men kan ook aanduiden of die daarvoor vergoed moet worden en voor hoeveel.

Als u aanduidt wat de bedoeling is van het testament, kan ik u nog wat tips geven. Wie moet er bevoordeeld worden ten andele van wie?

supsup
Topic Starter

#3 , 16 mar 2007 19:34

Mijn man is ziek, en wil graag een testament maken. Wij hebben een dochter, die we reeds een gift gegeven hebben . Dat is ondertussen 3 jaar geleden. . Hij heeft ook een zoon uit een vorig huwelijk. Hij wil gewoon, dat ik als echtgenote, alles kan regelen, en geen moeilijk heden kan krijgen.Hij wil mij benoemen als uitvoerder. Zijn daar volmachten voor nodig? supsup

Reclame

supsup
Topic Starter

#4 , 16 mar 2007 19:38

Ben bij vorig bericht vergeten te vermelden, bedoeld U dan 1 testament voor de dochter 1 voor mij, en 1 voor de zoon? Hoe is de normale verdeling, wij zijn gehuwd onder het stelsel, gemeenschap van goederen, al 34 jaar. Mijn man heeft mij wel een kindsgedeelte gegeven. supsup

wanton

#5 , 16 mar 2007 20:36

Beste supsup ,

ik zie dit bericht pas na de andere berichten die U heeft geplaatst.
Er zit mi. een bepaalde tegenspraak in uw verhaal , om niet te zeggen onmogelijkheid. Uw man kan zijn zoon niet onterven - zie een ander bericht van mij. Ergens zegt mij iets dat een testament weinig zin heeft , rekening houdend met uw huwelijkscontract en het feit dat uw man twee kinderen heeft uit verschillende relaties.
Na dit alles , raad ik U aan zo spoedig mogelijk een gesprek te voeren met een raadsman-notaris , die het plaatje volledig kan maken en concreet kan uitleggen op uw situatie.

wolf2

#6 , 18 mar 2007 12:07

Nee, ik bedoel dat u niet de fout mag maken die sommigen doen:
"Wij, Jan en Mieke, gehuwden, willen dat door dit testament alles naar de langstlevende gaat". Dat is een testament gemaakt DOOR 2 personen; dat is ongeldig.

E?n persoon mag wel een testament maken VOOR meerdere personen: "ik, jan, geef mijn postzegels aan mijn nichtje en mijn kat aan mijn schoonmoeder".

Verder sluit ik me aan bij het advies van Wanthon.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”