een dwarsliggende broer

ingeh
Topic Starter

een dwarsliggende broer

#1 , 02 okt 2010 02:33

hello,

Ik heb eigenlijk twee vraagjes.
Mijn man zijn vader is in juli 2010 overleden, zijn ma was al gestorven.
Mijn man heeft nog een broer die altijd in het ouderlijk huis heeft gewoond en daar nu dus nog woont?
Hij weigert de nodige documenten zoals rekeningen en bankpapieren binnen te geven bij de notaris.
Wat kunnen wij daar tegen doen zodanig dat wij na 7 maand geen boete moeten betalen omdat de succesierechten nog niet betaald zijn want de notaris heeft gezegd dat zij niets kan beginnen zonder dat zij de nodige documenten in haar bezit heeft?
Kunnen wij daar een deurwaarder opzetten en hem verplichten om die papieren mee te geven?

Nu is mijn tweede vraagje,
moet zijn broer huishuur betalen aan mijn man?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 okt 2010 13:43

moet zijn broer huishuur betalen aan mijn man?

Indien het huis voor 50 percent eigendom is van uw man dan moet zijn broer hem een halve huishuur betalen.
Als mede-erfgenaam heeft uw man m.i. evenveel recht op de bankinformatie dan zijn broer. Ik zou me dus rechtstreeks tot de bank(en) wenden teneinde de nodige info te bekomen. Weet de notaris dan geen enkele raad te geven?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 02 okt 2010 14:01

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 10 jun 2011 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 03 okt 2010 09:12

“Art.40.De termijn voor het inleveren van de aangifte van nalatenschap is vijf maand te rekenen van de datum van overlijden...“(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Bankrekeningen kunnen opgezocht worden via :
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html#" onclick="window.open(this.href);return false; > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Elk mede-erfgenaam is rechtsopvolger van zijn erflater en kan dus bij de bank kopie bekomen van de rekeninguittreksels van zijn erflater.

Tenzij uw broer in het ouderlijk huis woont krachtens een huurcontract of een recht van bewoning,verblijft hij daar ‘zonder recht of titel’. In dat geval kan u hem aangetekend aanmanen het ouderlijk huis te verlaten of een bezettingsvergoeding te betalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ingeh
Topic Starter

#5 , 02 jun 2011 17:07

hey iedereen,
bedankt voor jullie raad allemaal.

Het nalatenschap is op het laatste nippertje dan toch op de juiste bestemming geraakt zodanig dat wij geen boete moesten betalen.
Nu het verhaal is nog niet afgelopen hoor.

Mijn man zijn broer zou nu graag in het huis blijven wonen, nu ja voor mij geen probleem maar dan moet hij wel zijn helft uitbetalen aan mijn man.
Maar het probleem is dus een lening te krijgen, daar hij nog niet op nauwelijks gewerkt heeft, hij is 32.

Hij zegt dat de papieren in de bank binnen zijn en dat hij op de beslissing van de wacht, maar volgens mij gaat er geen enkele bank hem een lening willen geven omdat hij ni werkt.
Hij wil het huis in pand geven maar daar heb ik van gehoord dat dat nie aanvaard wordt.

We zijn nu bijna een volledig jaar verder en als we hem om een antwoord vragen antwoord hij gewoon niet, huishuur heeft hij ook nog niet betaald.
Ik heb mijn man gezegd dat hij gewoon het huis moet te koop zetten bij immo maar hij zegt dat hij hem ni zomaar uit het huis kan zetten.

We zijn nog niet aan het einde van deze lijdensweg, maar hoelang kan zijn broer dat trekken en kunnen wij daar iets tegen doen.

wanton

#6 , 02 jun 2011 20:09

Is er een verband met de vraag van pietje55?

In alle geval heeft uw man recht op de helft van een normale huishuur , vanaf het moment dat vader is overleden.
Het huis is nu een overdeelde eigendom van de twee broers. Men is echter niet verplicht deze toestand te laten bestaan. Indien er geen onderling akkoord komt , kan elk mede-eigenaar de verkoop van het onroerend goed vragen en bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”