erfenis

Gaby
Topic Starter

erfenis

#1 , 07 apr 2011 14:27

wij zijn gehuwd onder het wettelijke huwelijksvermogenstelstel.En hebben twee kinderen. Mijn echtgenoot had grond,al voor wij huwden. Op die grond hebben we samen een huis gebouwd. Waar wij nog steeds in wonen, dus gezinswoning. Ook hebben we samen nog een ander huis. Wat als mijn man voor mij komt te overlijden, kunnen de kinderen mij dan eventueel uit ons huis zetten? Wat kunnen wij eventueel op voorhand hiervoor regelen. Wij hebben altijd wel een goede band gehad met onze kinderen, maar wil toch graag weten wat eventuele mogelijkheden zijn.
Zoals het nu is wat moeten mijn man,of ik, of de kinderen eventueel aan erfeniskosten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 apr 2011 20:25

Beste Gaby ,
zoals u het vertelt is het huis waar u woont , de gezinswoning , van uw man. Als uw man komt te overlijden houdt u zelf : de helft van het andere huis in volle eigendom. Wat bekomt u uit de erfenis : slechts het vruchtgebruik van de gezinswoning én van de andere helft van de andere woning. Uw kinderen erven elk , in blote eigendom : de helft van de gezinswoning en 1/4 van de andere woning . Uw vruchtgebruik wil zeggen : u kan er levenslang blijven wonen of de huurinkomsten verwerven. Van de gezinswoning kunnen de kinderen het niet afpakken. Voor de andere woning kan wel een regeling getroffen worden dat zij u een vergoeding betalen voor dat vruchtgebruik. Ieder der drie erfgenamen betaalt successierechten op hetgeen hij erft , behalve U voor uw vruchtgebruik van de gezinswoning. De waarde van dat vruchtgebruik is afhankelijk van uw leeftijd op dat ogenblik.
De te betalen rechten worden aldus berekend , per hoofd , afzonderlijk voor roerende en onroerende goederen :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 - 250.000 € = 9 %
daarboven = 27 %

Wanneer u eerst overlijdt , gebeurt er met de gezinswoning niets : uw man blijft alleen eigenaar. Voor de andere woning is het tarief hetzelfde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby
Topic Starter

#3 , 08 apr 2011 18:02

Bedankt Wanton, voor je informatie en uitleg

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”