erfenis

basenboa
Topic Starter

erfenis

#1 , 06 dec 2005 13:00

Hallo, mijn vader (54 jaar) is 5 jaar gelden gescheiden van mijn moeder en ondertussen hertrouwd in Kenia met een keniaanse (27 jaar) zonder huwelijkscontrakt.
Mijn vader, ik, zijn vrouw en haar dochtertje wonen samen in het woonhus dat grenst aan het bedrijf van mijn vader.
Het gebouw van dat bedrijf is in het persoonlijk bezit van mijn vader. Omdat mijn vader ernstige problemen heeft met zijn bloeddruk zou ik graag het volgende willen weten voor het geval m'n vader zou sterven.

-hoe zit het met het vruchtgebruik van het woonhuis gezien zijn vrouw zo veel jonger is
-en het bedrijf(mijn vader is de enige werknemer-gever in de bvba en hij heeft geen! verpilchte levensverzekering)
-hoe wordt het eigendom verdeeld (mijn vader heeft 2 kinderen) & wat in geval hij het kindje van zijn vrouw zou adobteren.
-waar heeft de staat recht op

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 21 dec 2005 10:15

Art. 745bis. ? 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. (Burgerlijk Wetboek)

Art. 78. ?1. De erfopvolging wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de overledene bij zijn overlijden zijn gewone verblijfplaats had. (16 juli 2004,Internationaal Privaatrecht)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”