geldsom verdelen over 2 van de 3 kinderen

Kathleen1
Topic Starter

geldsom verdelen over 2 van de 3 kinderen

#1 , 14 jan 2007 10:07

Mijn grootouders hebben 3 kinderen. Is het mogelijk dat zij een geldbedrag kunnen geven aan 2 van hun 3 kinderen zonder het derde kind daarvan op de hoogte te brengen? Kan het derde kind na overlijden van beide ouders aanspraak maken op hetzelfde bedrag dat de andere 2 gekregen hebben?

Mijn grootmoeder is onbekwaam om haar geld te beheren. Geen van de kinderen is officieel aangeduid om haar financi?n te beheren. 1 van haar kinderen heeft wel de code en de sleutel van haar kluis, de andere 2 niet. Kunnen de andere 2 kinderen eisen dat zij op de hoogte worden gehouden van alle transacties die via die kluis verlopen? De kluis staat op naam van mijn grootmoeder met als voorwaarde dat de 3 kinderen aanwezig moeten zijn om geld af te halen, enz. Blijkbaar wordt deze regel niet nageleefd. Kan men een overzicht van alle transacties van de kluis en de bankrekeningen van mijn grootmoeder eisen? En zo ja, hoe doen we dit dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 14 jan 2007 20:46

Tijdens hun leven kunnen zij gevenaan wie ze willen, hoeveel ze willen, wanneer ze willen.

Het derde kind kan na het overlijden de inkorting vragen. Veronderstellende dat het geld van beide grootouders was en door beiden werd geschonken aan kind 1 en 2, dan kan kind 3 eisen dat het minstens 1/4 (dit is geen typfout) krijgt van wat 1 en 2 tijdens het leven ?n door de erfenis gekregen hebben/zouden krijgen.

Mijn grootmoeder is onbekwaam om haar geld te beheren.

Als ??n van de kinderen de sleutel van de kluis heeft, dan heeft hij die ofwel gekregen ofwel onterecht genomen. In het eerste geval is hij haar gevolmachtigde; in het tweede geval is hij een ...

Laat een voorlopig bewindvoerder aanstellen.

Waar zit grootvader in dit verhaal?

Kathleen1
Topic Starter

#3 , 15 jan 2007 07:45

Dag Dino

Bedankt voor het antwoord! Mijn grootvader is 15 jaar geleden overleden, zit dus niet meer in het verhaal.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”