geschonken huis in gemeenschap brengen

Mine
Topic Starter

geschonken huis in gemeenschap brengen

#1 , 17 feb 2011 11:16

Mijn vriend bezit een huis. Het werd hem destijds geschonken door zijn ouders.Wij willen huwen met scheiding van goederen en enkel het huis in de gemeenschap brengen. Ikzelf zou helpen meebetalen aan de renovatie. We hebben beiden 2 kinderen uit ons vorig huwelijk.

- Kan hij het huis in gemeenschap brengen, het werd destijds geschonken aan hem door zijn ouders.
- Indien hij later overlijdt, wie erft wat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 feb 2011 14:24

Eigenlijk kan hij het huis niet in de gemeenschap brengen vermits hij op die manier meer weggeeft dan zijn beschikbaar gedeelte. U heeft eigenlijk maar recht op 1/3 ipv 1/2. Dat is de verdeling bij twee kinderen. Indien zijn kinderen akkoord zijn , kan het natuurlijk wel. Niet vergeten dat bij zijn overlijden uzelf hert vruchtgebruik bekomt : u mag levenslang in dat huis wonen of de huur ontvangen. Zijn kinderen erven de blote eigendom van zijn deel. Zij moeten wachten op uw dood om ten volle eigenaar te worden. Andersom , indien u overlijdt , houdt uw man zijn deel en bekomt het vruchtgebruik. Maw. enkel de eigen kinderen erven van hun ouder.
Maar indien u akkoord bent om mee te betalen voor de renovatie , moet u mede-eigenaar zijn. De inbreng van dat deel (1/3) is gewoon onderdeel van het huwelijkscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#3 , 18 feb 2011 09:11

Stel dat ik dan vroeger overlijdt dan mijn vriend. Erven mijn eigen kinderen dan de blote eigendom van mijn derde deel? En moeten zij dan zogezegd wachten op het overlijden van mijn vriend om iets te krijgen ? Of gaat het derde deel dan terug naar mijn vriend en krijgen zij niks?
Voor mij is dat belangrijk om dit te weten als ik meebetaal in de renovatie. Ik heb mijn vriend tot nu toe financieel heel veel geholpen waardoor hij eigenlijk de helft van zijn huis in de gemeenschap wil brengen. Zijn kinderen hebben hem laten vallen en kijken niet meer om. ( dat was al zo voor ik hem leerde kennen) Wij moeten samen vooruit, maar ik wil mijn eigen kinderen niet benadelen.

Reclame

wanton

#4 , 18 feb 2011 10:01

Uw kinderen erven van U idd de blote eigendom van uw deel. Uw man behoudt het vruchtgebruik ervan zolang hij leeft , dat is volgens de wettelijke bepalingen.
Indien uw man de helft aan u wil schenken door het hele huis in de gemeenschap te brengen , kan hij dat doen. Alleen zal u niet kunnen beletten dat , ooit , zijn kinderen kunnen bekomen dat die schenking beperkt wordt tot het derde deel , dat vrij beschikbaar is.
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#5 , 18 feb 2011 10:32

Dus heeft het eigenlijk niet veel zin dat hij het huis in gemeenschap zou brengen? De notaris had ons gezegd dat we dit konden doen, maar dat mijn kinderen dan gingen moeten bewijzen dat ik hem financieel geholpen heb en dat alle rekeningen van renovatie dan op mijn naam zouden moeten staan.... Maar volgens ik versta, is er niet veel kans dat dit zou lukken?

wanton

#6 , 18 feb 2011 11:02

Ofwel hebt u de notaris verkeerd verstaan ofwel kraamt die onzin uit.
1. Uw man kan de woning in de gemeenschap brengen , wat best is gezien het uw bedoeling is om mee te betalen voor de renovatie. Betaal nooit mee als u geen mede-eigenaar kunt worden. Zijn kinderen kunnen desnoods bekomen dat die inbreng beperkt wordt tot 1/3 van het totaal ipv de helft. Bij overlijden van één van beiden erven diens kinderen in eerste instantie de blote eigendom , want de andere partner behoudt wettelijk het vruchtgebruik zolang hij leeft. Pas bij diens overlijden worden de blote eigenaars , zonder verdere kosten , volle eigenaar voor hun deel.
2. Die notaris kent blijkbaar niet "scheiding van goederen , met beperkte gemeenschap". Uw kinderen moeten geen rekenschap geven aan uw man.De kosten aan het huis qua renovatie worden verondersteld gedaan te zijn in gemeenschap , ieder volgens eigen aandeel in de eigendom van de woning.

Lees dit artikel eens of geef het door aan de notaris.
U mag geen schrik hebben voor deze constructie.
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#7 , 18 feb 2011 11:40

Uw kinderen moeten geen rekenschap geven aan uw man.

De notaris bedoelde dat mijn kinderen later moeten kunnen bewijzen aan de kinderen van mijn man dat ik de renovatiekosten betaalde en hem ook anders financieel heb geholpen om zo te bekomen dat mijn kinderen dan recht haalden ivm het erven van de helft ipv 1/3.
Sorry dat ik het zo moeilijk maak, maar voor mij is dit heel belangrijk.

wanton

#8 , 18 feb 2011 13:20

U maakt het niet moeilijk. Die bepaling van 1/3 voor uw kinderen en 2/3 voor zijn kinderen staat beschreven in de wet , daar kan je moeilijk onderuit. Maar , idd. als aan de hand van facturen en derg. kan bewezen worden dat uw inbreng op een bepaald moment meer bedraagt dan die 1/3 , kan dat u terug vergoed worden Buiten de woning (( en de bijhorende kosten) hebben jullie een gescheiden huishouden. Indien er dus ook een verschuiving van vermogen gebeurd is in de loop van het huwelijk , moet dat bij het eerste overlijden terug vergoed worden. Als jij vb. een schuld van hem zou betalen , kan dat door uw kinderen gerecupereerd worden in de nalatenschap. Daarvoor is dus een degelijke bewijsvoering nodig.
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#9 , 19 feb 2011 08:21

Wij zijn nu wettelijk samenwonend. Ik weet indien één van ons komt te overlijden, dat de overblijvende dan het vruchtgebruik heeft op de woning en de inboedel. Maar indien de kinderen van mijn vriend beslissen om het huis dan te verkopen en ik ga daarmee akkoord. Klopt dat dan dat ik dan een groot percentage van de opbrengst krijg? ( hangt af van mijn leeftijd zei ze)
Ook al is dat percentage meer dan 1/3 van de eigendom.
De notaris had ons zo iets gezegd. Dat is toch tegenstrijdig met het feit dat de kinderen elk 1/3 moeten krijgen?
De notaris zei dat dit de enige uitzondering is op de wet. Weet u daar iets meer over?
Als dat waar is dan zouden wij dan gewoon beter wettelijk blijven samenwonen?
Of wat zouden de voordelen nog kunnen zijn van een huwelijk?

wanton

#10 , 20 feb 2011 17:01

Ge moet het ook van de andere kant bekijken. Indien U eerst overlijdt , of u wordt beiden oud , zal je helemaal niets of toch heel wat minder hebben.

En idd , u kan verkrijgen dat uw stiefkinderen u de waarde van het vruchtgebruik uitbetalen. Dat is afhankelijk van uw leeftijd op dat ogenblik. Weet dat uw leeftijd wordt aangepast , -indien nodig- , tot minstens 20 jaar ouder dan het oudste stiefkind. Als dat 60 jaar is , ontvangt u ong. 55 % van de totale waarde : bij 70 jaar is dat 41 %.
In dit verband is er weinig verschil of u trouwt of wettelijk samenwonend bent. Ik zou in eerste instantie opteren voor de schenking( en inbreng )van 1/3 van de woning. Daar bent u en uw kinderen dan zeker van. Een uit onverdeeldheidtreding met vergoeding van het vruchtgebruik kan dan ook nog.
Nogmaals : ik betaal niet mee voor een renovaytie als ik geen mede-eigenaar zou zijn. Bovendien is dat nodig voor de fiscale aftrek.
Toet-anch-Amon

sleper

#11 , 20 feb 2011 17:23

Ge moet het ook van de andere kant bekijken. Indien U eerst overlijdt , of u wordt beiden oud , zal je helemaal niets of toch heel wat minder hebben.

En idd , u kan verkrijgen dat uw stiefkinderen u de waarde van het vruchtgebruik uitbetalen. Dat is afhankelijk van uw leeftijd op dat ogenblik. Weet dat uw leeftijd wordt aangepast , -indien nodig- , tot minstens 20 jaar ouder dan het oudste stiefkind. Als dat 60 jaar is , ontvangt u ong. 55 % van de totale waarde : bij 70 jaar is dat 41 %.
In dit verband is er weinig verschil of u trouwt of wettelijk samenwonend bent. Ik zou in eerste instantie opteren voor de schenking( en inbreng )van 1/3 van de woning. Daar bent u en uw kinderen dan zeker van. Een uit onverdeeldheidtreding met vergoeding van het vruchtgebruik kan dan ook nog.
Nogmaals : ik betaal niet mee voor een renovaytie als ik geen mede-eigenaar zou zijn. Bovendien is dat nodig voor de fiscale aftrek.
vraagje tussendoor in dien toegestaan .
Stel dat de kinderen hun stiefmoeder in overeenkomst het vruchtgebruik uit betalen . Betalen dan die kinderen de volle pot aan successierechten of mogen ze de som aftrekken die ze aan stiefmoeder uitgekeerd hebben ?
Stel waarde huis 200.000 euro . Afkopen vruchtgebruik: 50000 dus successierechten op 150.000 of toch op 200.000 ?

wanton

#12 , 20 feb 2011 20:02

De successierechten moeten betaald worden bij de verdeling BE/VG na een overlijden. Er wordt een bepaalde waarde toegekend aan het VG naargelang de leeftijd van de vruchtgebruiker. Wanneer daarna , direct of een hele tijd later , over eengekomen wordt om het huis te verkopen of het VG uit te kopen , spreken we van netto bedragen. Daar moeten geen successierechten op betaald worden. De waarde van het VG wordt dus bepaald op basis van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Om de afkoopwaardete kennen wordt wel een ander , veel nauwkeuriger barema gebruikt dan om de waarde te bepalen voor de successierechten.
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#13 , 21 feb 2011 09:07

@ wanton: bedankt voor de zeer duidelijke antwoorden.

Ik zit wel nog met een paar vragen.
Het beste lijkt mij om te huwen met scheiding van goederen (daar mijn vriend zelfstandige is) maar met inbreng van 1/3 van het onroerende goed.
Maar is het ook mogelijk om dan 1/3 van het roerende goed ( zijn eigen spaargeld en eventuele beleggingen) te erven indien mijn man overlijdt?
Maw is het mogelijk om tijdens het huwelijk de roerende goederen te scheiden en toch 1/3 te erven ervan.

Is het ook mogelijk om 1/3 van een erfenis te erven ( als hij dat zo laat schrijven) ? Of gaat dat zowiezo naar zijn eigen kinderen?

Ik las ook al ergens over het vruchtgebruik van beleggingen ....

En hoe moet dat dan allemaal wettelijk op papier gezet worden?
Ik ga hier idd niet helpen betalen aan de renovatie zonder dat ik zekerheid heb.
Ik lijk wel de hebzuchtige stiefmoeder, maar ik heb hem financieel al heel veel geholpen en mijn vriend wil namelijk dat zoveel als mogelijk naar mij en mijn kinderen gaat.

wanton

#14 , 21 feb 2011 16:38

Bij overlijden van uw man , houd jij al wat van U is , dus ook het deel van het huis dat hij in de gemeeenschap heeft gebracht ten uwen gunste. Op alles van uw man heb jij het vruchtgebruik , automatisch. Maar hij kan via testament , handgeschreven of via een notaris , 1/3 van zijn totale nalatenschap aan U doen toekomen. Daarvan heb jij dan de volle eigendom én kan je het gebruiken.
Toet-anch-Amon

Mine
Topic Starter

#15 , 25 feb 2011 09:19

En hoe zit dat dan met de successierechten? Wanneer en hoeveel moet dan betaald worden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”