samengesteld gezin - erfeniskwesties

kasa
Topic Starter

samengesteld gezin - erfeniskwesties

#1 , 02 jan 2007 23:16

Hallo,
Mijn man had al 2 kinderen (8 en 15) uit een vorig huwelijk. Samen hebben wij nog een kindje. Wij zijn wel gehuwd maar zonder contract. Bij overlijden zullen de 3 kinderen dus 1/3 elk van papa krijgen + onze dochter alles van mij.
MAAR hoe leg je vast wat van jou is? als er geen contract is? Dan de gemeenschappelijke woonst... Persoonlijk vind ik dat onze dochter die moet erven, zij woont er tenslotte alle dagen , de anderen om de 14dagen een weekend, zij hbn totaal geen band met het huis... Pas op, ik vind dan ook wel dat we ervoor moeten zorgen gedurende ons leven dat we ergens 'iets' kunnen kopen zodat de anderen ook een huisje/appartement hebben. Maar zo evident is het allemaal niet... de prijzen die tegenwoordig gevraagd worden... 't is nu wel zo dat mijn man alles zelf doet en kan dus dat zou ons veel geld uitsparen. Het is zeker ons opzet om daar naar te streven.
We vinden dat er zeker iets moet geregeld worden voor we sterven... je weet nooit wat er kan gebeuren... het kan maar beter geregeld zijn ook al zijn we nog jong...
Stel dat de kinderen nog minderjarig zijn als de vader sterft. Hoeveel en wat heeft de ex dan nog in de pap te brokken?Voorlopig gaat alles al jaren goed met de kinderen en de ex is geen probleem meer, maar je weet nooit en geld doet rare dingen met mensen.
Ik wil bijvoorbeeld ook niet dat er iets van hetgeen ik zal erven toekomt aan mijn stiefkinderen. Hoe regelen we dat best? wetende dat er geen huwelijkscontract is.
Ik (en ook mijn man) willen dat ik absoluut safe sta als hem iets overkomt. maw dat ik altijd het huis zal kunnen blijven bewonen en niets tekort zal komen. OPgelet ik wil de kinderen uit zijn vorig huwelijk niets tekort doen, zeker niet. Maar ik wil 'ons' kind iets extra geven omdat de anderen tenslotte ook nog gaan ervan van hun mama.
Suggesties? idee?n?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 jan 2007 09:02

Je schrijft: "Maar ik wil 'ons' kind iets extra geven omdat de anderen tenslotte ook nog gaan ervan van hun mama."

Alle 3 kinderen zullen 2 keer erven: elk van hun vader en van hun moeder. Geen enkel kind zal erven van een stiefmoeder of -vader tenzij die een testament zouden maken in het voordeel van de stiefkinderen.

Je schrijft: "Bij overlijden zullen de 3 kinderen dus 1/3 elk van papa krijgen + onze dochter alles van mij."

Als je man overlijdt, erven de 3 kinderen SAMEN met u en als jij eerst overlijdt, erft uw gemeenschappelijk kind samen met hem.

Zijn bepaalde kinderen nog minderjarig, dan wordt de langstlevende ouder ook voogd. De ex van je man zal dan de belangen behartigen van haar kinderen, maar voor alles wat ze doet of wil doen moet een rechter zijn
akkoord geven, dus maak je geen zorgen.

Om iets te regelen voor het huis, moet ik eerst weten wie het heeft betaald. Het mag dan al in de gemeenschap zitten en dus van u beiden zijn elk voor de helft, maar met welk geld is het gekocht? Hoeveel "oud" (spaar)geld hebben juliie elk in de gemeenschap gebracht als het huis door de gemeenschap is gekocht? Of heeft iemand het huis in de gemeenschap gebracht? Welk deel is eventueel betaald met "nieuw" spaargeld (= de overschot op jullie beroepsinkomen sinds die gemeenschap bestaat)?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”