vraagje

Julie
Topic Starter

vraagje

#1 , 16 dec 2005 10:20

De moeder van mijn echtgenoot is niet bepaald, en ik druk het zacht uit, een goede moeder geweest. Er is sinds jaren geen contact meer. Ik weet dat ze schulden heeft en ik maak me zorgen.. Bij haar overlijden zullen wij verplicht zijn alle kosten op ons te nemen (overgebleven schulden, begrafenis) en dat willen we ten allen prijze vermijden. Bestaat er een procedure die wettelijk alle banden verbreekt tussen moeder en kind?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 16 dec 2005 10:42

Art. 775. Niemand is gehouden een hem opgekomen nalatenschap te aanvaarden. (B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 785. De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.(B.W.)

wolf2

#3 , 31 dec 2006 08:27

Op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg (van de plaats waar de erfenis is opengevallen) gaat uw man de nalatenschap van zijn moeder verwerpen.

Heeft hij broers/zusters die wel aanvaarden, dan zijn zijn eventuele kinderen "veilig".

Heeft hij geen broers/zusters maar wel kinderen, dan zullen die kinderen tot de erfenis worden geroepen (en h?n eventuele kinderen). Het is dus veiligst dat alle afstammelingen volmacht geven aan hem en dat hij in ??n keer voor iedereen gaat verwerpen (ook maar 1 keer betalen; ik dacht 35 eur).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”