erven????

ikkeskete
Topic Starter

erven????

#1 , 11 dec 2006 15:38

Grootmoeder is een paar jaar geleden gestorven. Blijkbaar was er een testament opgemaakt. Er waren 7 kinderen en veel meer klein- en achterkleinkinderen. Via een neef hoorde ik dat grootmoe iets voorzien had voor de kleinkinderen. De kinderen moesten een niet kleine geldsom geven aan hun kinderen. Dit is voor alle andere neven en nichten gebeurt buiten voor ons... Mijn vader heeft er nooit iets over gezegt. Kan ik dit ergens natrekken? Mocht het zo zijn, wat kan ik eraan doen?
Ik wil geen ruzie met mijn vader maar als we recht hadden op iets wil ik wel waar ik recht op heb.
Vriendelijke groeten,
ikke :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 dec 2006 10:24

?Art.976.Wanneer een erfenis is opengevallen waarvoor een eigenhandig testament of een testament in de internationale vorm werd gemaakt, moeten de volgende formaliteiten worden verricht:
1? Ieder eigenhandig testament wordt, voordat het wordt ten uitvoer gelegd, aangeboden aan een notaris...Binnen de maand volgend op de datum van het proces-verbaal, zal de notaris een gelijkvormig afschrift ervan samen met een gewaarmerkte fotocopie van het testament deponeren ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Op de griffie van de rechtbank moet het dus mogelijk zijn dit testament in te zien of minstens te weten welke notaris het heeft gedeponeerd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Troy

#3 , 30 dec 2006 12:48

Grootmoeder is een paar jaar geleden gestorven. Blijkbaar was er een testament opgemaakt. Er waren 7 kinderen en veel meer klein- en achterkleinkinderen. Via een neef hoorde ik dat grootmoe iets voorzien had voor de kleinkinderen. De kinderen moesten een niet kleine geldsom geven aan hun kinderen. Dit is voor alle andere neven en nichten gebeurt buiten voor ons... Mijn vader heeft er nooit iets over gezegt. Kan ik dit ergens natrekken? Mocht het zo zijn, wat kan ik eraan doen?
Ik wil geen ruzie met mijn vader maar als we recht hadden op iets wil ik wel waar ik recht op heb.
Vriendelijke groeten,
ikke :?:
Als het testament opgemaakt is bij de notaris, kan je het bij hem inzien. Maar normaal gezien zou je dan op de hoogte gebracht zijn moest je legataris zijn.

Als de kinderen een deel van het geld moesten geven aan de kleinkinderen, zullen wellicht art. 1048 ev. BW van toepassing zijn. Daarbij krijgen de kinderen bepaalde goederen, met de last deze uit te keren aan hun kinderen.

Een andere mogelijkheid is het fideicommis de residuo. Dat betekent dat erflater bepaalde goederen aan iemand legateert, onder het beding dat hetgeen nog overblijft van die goederen, na de dood van de begunstigde, zullen toekomen aan een door de erflater bepaalde derde (bv. de kleinkinderen).

Reclame

wolf2

#4 , 30 dec 2006 17:38

Het simpelste is dat je een kopie vraagt (*) van de aangifte van nalatenschap van je oma, aan het registratiekantoor bevoegd voor de gemeente waar ze het laatst woonde (ik neem aan dat ze de laatste 5 jaar van haar leven in het Vlaams gewest woonde). Aangezien jij niets kreeg, is de kans groot dat je niet voorkomt in het testament en dan krijg je geen kopie. Maar je kan natuurlijk schrijven dat je bijzonder legataris bent.

Krijg je niets, laat dan je neef de kopie vragen.

Voor +-5 euro krijg je/hij de kopie thuisgestuurd. Zo weet je meteen alles: wat er was aan geld en hoe het testament luidt.

Bij de notaris zal je ook wel terechtkunnen en bij de rechtbank ook, dat zeg ik niet.

(*) vermeld naam, voornaam, laatste wettelijk domicilie en geboorte- en overlijdensdatum van je oma. Vraag in je hoedanigheid van bijzonder legataris een fotokopie van de aangifte; vermeld geen enkele reden noch dat je iets betwist.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”